آشنایی با موضوع

متاتارس Metatarsal به استخوان های کف پا می گویند. متاتارس ها پنج استخوان بلند هستند که در کف پا قرار گرفته اند. این استخوان ها از یک طرف به استخوانچه های تارس و از طرف دیگر به فالانکس های انگشتان پا مفصل می شوند. استخوان بندی متاتارس (کف پا ) شامل پنج استخوان متاتارس است که از داخل به خارج، شماره گذاری می شوند، یعنی اولین متاتارس مربوط به شست و پنجمین یا آخرین مربوط به انگشت کوچک است. هر یک از استخوان های متاتارس به شکل یک استخوان دراز منیاتوری است که شامل انتهای خلفی ( قاعده)، تنه و انتهای قدامی ( سر) است. قاعده ها با ردیف دیستال استخوان های کارپس و نیز با همدیگر مفصل می شوند. تنه معمولا منشوری است و از قاعده به سمت سر تدریجا باریک می شود و سطح فوقانی پشت پایی آن طولا محدب است. سر، شامل یک رویه ی مفصلی محدب است که دامنه ی آن بر روی سطح تحتانی بیشتر از سطح فوقانی بوده و با بند پراکسیمال انگشتان مربوط به خود مفصل می شود. هر کدام از استخوان های کف پا توسط یک مرکز اولیه که در تنه ظاهر می شود و یک مرکز ثانویه یا اپیفزیال استخوانی می شوند. مرکز اپیفیزیال اولین متاتارس در قاعده و مرکز اپیفیزیال چهارتای آخر در سر ظاهر می گردد. مرکز استخوانی تنه، در هفته ی نه و ده زندگی داخل رحمی شروع می شود. مرکز استخوانی اپیفیزیال، بین سالهای سوم و چهارم ظاهر می گردد و در سن 17 تا 20 سالگی به تنه ی استخوان می پیوندند. جلوتر از متاتارس‌ها انگشتان پا قرار دارند که هر کدام از آن‌ها سه بند دارد (بجز شست پا که دو بند دارد). متاتارس‌ها قبل از انگشتان پا قرار دارند. مفاصل بین استخوان‌های تارس و متاتارس را مفاصل تارسومتاتارس می‌گویند. مفاصل بین متاتارس‌ها و بند اول انگشتان پا را مفاصل متانارسوفالانژیال می‌گویند. شکستگی متاتارس: در هنگام بعضی فعالیت ها مانند وقتی که فرد در حال جهیدن به زمین میرسد یا وقتی که مچ پا را میچرخاند به این استخوان ها نیروهای زیادی وارد می شود. وقتی این نیروها از حد تحمل استخوان بیشتر باشند شکستگی ایجاد میشود. در بین متاتارس ها پنجمین آنها بیش از بقیه دچار شکستگی میشود و بعد از آن شکستگی در متاتارس های اول و دوم شایعتر از سوم و چهارم است. بسیاری از شکستگی های متاتارس همراه با شکستگی ها یا پیچ خوردگی های مچ پا یا اندام تحتانی همراهند. شکستگی های متاتارس از لحاظ محل، شدت و بسیاری مشخصه های دیگر با یکدیگر متفاوتند.
در این صفحه تعداد 176 مقاله تخصصی درباره متاتارس که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI متاتارس (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.