آشنایی با موضوع

آسیب به خود (به انگلیسی: Self-harm) زمانی است که شما به خودتان صدمه زده و از آن به عنوان راهی برای مواجهه با احساسات دشوار، خاطرات، شرایط طاقت فرسا یا ضربات روحی استفاده می کنید. معمولا زمانی رخ میدهد که آن فرد نگران، خشمگین، ترسیده، مضطراب، افسرده و یا دارای عزت نفس پایین باشد. از آن به عنوان راهی برای به دست آوردن کنترل بر روی خاطرات دردناک استفاده می شود، و می تواند ترکیبی از تسکین تنش و همچنین به عنوان مجازات خود باشد. آسیب به خود می تواند احساس بهتری به فرد داده یا او را قادر به مقابله در یک دوره زمانی کند، اما این امر خود باعث ایجاد احساسات دردناک شده و حال فرد را بدتر می کند. فرد ممکن است احساس خجالت، گناه و نگرانی در مورد قضاوت و فشار دیگران برای متوقف کردن این کار داشته باشد. آسیب به خود می تواند فیزیکی مثل بریدن بدن یا کمتر آشکار باشد مانند قرار دادن خود در موقعیت خطرناک و برآورده نساختن نیازهای عاطفی و جسمی باشد. آسیب به خود می تواند شامل: • بریدن • سوزاندن (یا "داغ زدن" با اشیای داغ) • سوراخ کردن یا خالکوبی کردن افراطی بر بدن • کندن پوست یا بازکردن دوباره ی زخم ها • کندن مو (تریکوتیلومانیا) • کوبیدن سر به جایی • ضربه زدن (با چکش یا دیگر اشیا) • شکستن استخوان در دهه‌ی ۸۰ میلادی میزان شیوع آسیب به خود ۴۰۰ در صد هزار تخمین زده شده بود. در دهه‌ی ۹۰ این میزان به ۱۴۰۰ در صد هزار رسید. این از یک افزایش دویست و پنجاه درصدی در یک فاصله تقریبی بیست ساله حکایت می‌کند. درمیان دانش اموزان دبیرستان شیوع ۱۴ درصد و در دانشجویان شیوعی بین ۱۲ تا ۱۷ درصد گزارش شده است. این افزایش شیوع در خلا رخ نداده است. از دید بسیاری از محققین این امر بازتاب تغییرات فرهنگی رخ داده در دوران معاصر است. برخی بیان می‌کنند که آسیب به خود یک زیرمجموعه‌ی رفتاری از اختلالی اجتماعی است که با از خودبیگانگی انسان‌ها و حس محرومیت از حقوق شهروندی مشخص می‌شود. بیشترافراد مبتلا به خودزنی، هنگام حضور در یک گروه به خود آسیب نمیرسانند، بلکه در تنهایی به این کار می پردازند، و درضمن سعی در پنهان کردن رفتار خود دارند. شمار افرادی که دست به اعمال آسیب زا نسبت به خود می زنند رو به افزایش است. البته باید گفت که این اعمال به ندرت نشان دهنده ی میل به خود کشی است. در آمریکا افرادی که خودزنی می کنند 2 ملیون برآورد شده است. البته این آمارها دقیق نیستند زیرا امکان گزارش همه ی افرادی که به خود آسیب می رسانند وجود ندارد. آسیب به خود مربوط به طبقه ی خاص نژادی، فرهنگی یا اجتماعی و اقتصادی نمی شود. اما بعضی از منابع میزان آن را در دختران 10 تا 19 ساله شایع تر اعلام کرده اند در حالی که دیگر منابع تفاوتی میان پسرها و دخترها قائل نشده اند.
در این صفحه تعداد 245 مقاله تخصصی درباره آسیب به خود که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده آسیب به خود
مقالات ISI آسیب به خود (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: آسیب به خود; Nonsuicidal self-injury (NSSI); Self-harm; Functional magnetic resonance imaging (fMRI); Cognitive interference; Multi-Source Interference Task (MSIT); Women;