آشنایی با موضوع

واژه طیف یا بیناب معانی گوناگونی دارد. کاربرد این واژه بیشتر برای نشان دادن حالتی است که در آن موارد متنوعی از حالات گوناگون در میان دو قطب مخالف قابل تشخیص باشند. برای نمونه طیف گروه‌های گوناگون سیاسی که میان دو گروه چپ‌گرا و راست‌گرا قرار دارند. واژه طیف در شاخته‌های گوناگون دانش دارای تعریف‌های گوناگونی است از جمله: در فیزیک به مجموعه‌ای از رنگهای خورشید که مجموعآ رنگ سفید را تولید می‌کنند طیف گفته می‌شود. این رنگها شامل قرمز آبی و سبز است. از ترکیب این رنگها رنگهای دیگری بوجود می‌آید که همان رنگهای اصلی نقاشی است یعنی قرمز پررنگ، آبی پررنگ و زرد مرکب. رنگ های طیف رنگی به ترتیب بیشترین شکست تا کمترین شکست: بنفش،نیلی،آبی،سبز،زرد،نارنجی و قرمز طیف از دیدگاه موجی از دیدگاه موجی، نور یک موج الکترومغناطیسی است. موج در حالت کلی به یک آشفتگی می گویند که به سرعت در فضا منتشر می شود. این آشفتگی می‌تواند یک آشفتگی در فشار هوای اطراف باشد (موج صوتی) یا یک آشفتگی الکترومغناطیسی (موج نوری) اما نکته مهم این است که اغلب آشفتگی ها حامل انرژی و اطلاعات هستند. امواج الکترومغناطیسی ترکیبی از تعداد بسیار زیادی سیگنال سینوسی میدان الکتریکی و به همان تعداد سیگنال سینوسی میدان مغناطیسی هستند که بر هم عمودند. که lambda همان طول موج است، c سرعت نور و f فرکانس نور است. (فرکانس یعنی یک موج در یک ثانیه چند بار نوسان می کند و طول موج یعنی یک موج در هر چند متر یک بار نوسان می کند یا فاصله بین دو قله موج چه قدر است) هر موج الکترومغناطیسی در واقع ترکیب تعداد بسیار بسیار زیادی موج سینوسی است. مشخصه موجهای سینوسی: تنها طول موج (یا فرکانس (فرقی ندارد)) و دامنه آن موج است. حال می‌توان یک کار ِ جالب انجام داد: به جای بررسی مستقیم ِ موج اصلی که دریافت کردیم، یک نمودار رسم کنیم که در آن نمودار، قدرت ( به عبارت نه چندان دقیق: دامنه هر موج سینوسی) بر حسب فرکانس آن موج نشان داده شده است. طیف از دیدگاه ذره ای (کوانتمی) از دیدگاه کوانتمی نور از بسته های ِ موجی تشکیل شده که انرژی آن گسسته است. این گسستگی رابطه ی جالب و زیبایی با فرکانس بسته ی موج دارد و این رابطه این گونه است: E=hf که E انرژی هر بسته ی موج، h یک عدد ثابت (ثابت پلانک) و f فرکانس موج مربوط است. اگر شما یک پرتو ی تکفام نور با فرکانس f بفرستید این پرتو نمی‌تواند انرژیی معادل مثلا 14. 3hf داشته باشد که h همان ثابت پلانک است. یعنی اگر hf انرژی یک بسته ی موج باشد انرژی کل یک پرتوی نور باید ضریب صحیحی از این عدد (hf ) باشد چون این عدد انرژی یک تک بسته است و دسته پرتوی نور نمی‌تواند مثلا حاوی 2. 3 بسته ی موج باشد!!! گویی نور واقعا از ذراتی با انرژی ثابت ساخته شده است. به این بسته های موج (یا همان ذرات نور) فوتون می گویند. یک دسته پرتوی کلی نور را تصور کنید (مثل نور خورشید یا نور ستاره یا نور یک لامپ مهتابی) این پرتو ی نور حاوی تعداد بسیار زیادی از این بسته های انرژی با فرکانس های مختلف است.
در این صفحه تعداد 756 مقاله تخصصی درباره طیف یا بیناب که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده طیف یا بیناب
مقالات ISI طیف یا بیناب (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.