آشنایی با موضوع

توکامک (به انگلیسی Tokama) نام نوعی دستگاه است که کار آن محصورسازی پلاسما است و برای ایجاد تعادل پایدار پلاسما بر مبنای محصورسازی مغناطیسی طراحی شده است. توکامک در دههٔ ۱۹۵۰ توسط فیزیکدانان شوروی ایگور یوگنیویچ تام و آندره ساخاروف، با الهام از ایده اولیه از لو آرتسیموویچ اختراع شد. کاربرد توکامک‌ها در نهایت برای دستیابی به تولید انرژی هسته‌ای از طریق روش گداخت هسته‌ای است. از آنجا که سوختهای فسیلی در دنیا در حال اتمام است دانشمندان بر آن شدند که نوعی سوخت جدید برای جایگزین کردن سوختهای فسیلی پیدا کنند ابتدا بحث شکافت هسته ای یا nuclear fissionمطرح شد که این طرح جدید ایرادهای خاص خود را دارد، از این رو به فکر راه حل های جدیدی افتادند که از آن جمله شبیه سازی خورشید در زمین است و لازمه آن پیدا کردن راه حلی برای همجوشی هسته ای بود. یکی از منابع مهم انرژی در جهان، منبع عظیم انرژی خورشیدی است. سالهاست که دانشمندان واکنشی را که در خورشید و ستارگان رخ داده و در آن انرژی تولید می کند کشف کرده اند. مرکز خورشید بیشترین دما را دارد و دمای آن تقریبا 15 میلیون درجه ی سانتی گراد است. در خورشید، هسته های سبک مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم (ایزوتوپ های هیدروژن) به هم جوش می خورند و هسته های سنگین تری به وجود می آورند، در نتیجه انرژی زیادی به همراه یک هسته اتم هلیوم آزاد می شود و به زبان ساده واکنش گداخت هسته ای (همجوشی هسته ای) صورت می پذیرد. در حال حاضر انرژی خورشیدی و انرژی حاصل از همجوشی هسته ای تنها روش و منبع پایان ناپذیر انرژی جهان شناخته شده است. حالت ماده ی تشکیل دهنده ی خورشید و تمامی ستارگان، پلاسما است پژوهش ها در زمینه ی دستیابی به راکتورهای گداخت هسته ای قریب به نیم قرن است که در سطح دنیا آغاز، و همچنان با جدیت دنبال می شود. در حال حاضر تمام کشورهای پیشرفته ی دنیا برای رسیدن به انرژی لایزال گداخت هسته‌ای وارد رقابت بزرگی شده‌اند. بزرگترین توکامک ساخته شده مربوط به پروژه ITER ( ایتر ) است که در سال 1985 مطرح گردید و هم اکنون هفت کشور روسیه، آمریکا، هند، چین، کره جنوبی، ژاپن و اتحادیه ی اروپا از اعضای این پروژه هستند. ایتر بزرگترین توکامک در نوع خود تا کنون است و محل ساخت آن در فرانسه قرار دارد.
در این صفحه تعداد 426 مقاله تخصصی درباره توکامک که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI توکامک (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.