کد مقاله کد نشریه سال انتشار مقاله انگلیسی نسخه تمام متن
8697564 1583906 2018 9 صفحه PDF دانلود رایگان
عنوان انگلیسی مقاله ISI
Ultrasound in Dentistry
ترجمه فارسی عنوان
به سمت آینده ای بدون استفاده از تصویربرداری پرتوی
کلمات کلیدی
سونوگرافی، سونوگرافی تشخیصی، دندانپزشکی، فک، تشخیص، تصویربرداری تشخیصی شرایط پاتولوژیک،
فهرست مطالب مقاله
چکیده

کلمات کلیدی

تاریخچه

شکل1. جهت¬گیری ترانسفورماتور به گونه¬ای که بر روی سطح بدن مورد آزمایش قرار گرفته است، بخش ایجاد شده را تعیین می¬کند. در این مورد یک بخش متقاطع در طول خط قرمز ایجاد شده¬است. 

شکل2. بخش متقاطع غده¬ی بزاقی بناگوشی (داپلر US)، نشان می¬دهد که غده¬ی بناگوشی نسبتا اکوژنیک (روشن)، شامل دو کیست نسبتا بزرگ و مناطق هیپواکو که مقداری ضایعات درونی را نشان می¬دهد. به خاطر داشته باشید که حالت عروقی بالا (احتقان)که در حاشیه مناطق هیپواکو به تصویر کشیده شده¬است، نشان دهنده¬ی عفونت است.این یک دمل در غده¬ی بناگوشی بود.

شکل3. بخش متقاطع لثه¬ی فک پیشین. (A) ترانسفورماتور در تماس با لب بالا قرار گرفت و یک شکل هلالی و توده¬ی هیپواکو گسترده شده بین دندان های فک پیشین را نشان می¬دهد. (B) بخش مشابه سایه دار شده¬است تا توده¬ی مورد بررسی (قرمز) و دندان ها (آبی) علامت گذاری شوند. (C) داپلر US بخش مشابه حالت عروقی بالای توده را نشان می¬دهد. این توده یک گرانولوم تب¬آور  بود.

شکل 4. گره¬های لنفی گردن رحم (A)نرمال (سالم) و (B) غیر نرمال (متاستاز). ناهمگنی علامت گذاری¬شده و سایز گره لنفی متاستاز و هم چنین بافت مردگی مرکزی را به خاطر داشته باشید. 

شکل 5. (A) سونوگرام ضایعه پرتورسان پری آپیکال (فلش) اطراف دندان که در شکل (B) نشان داده شده-است که یک حجم اکوژن و حالت رگ دار شدن درونی در داپلر رنگی US را نشان می¬دهد.( اقتباس شده از گوتی ای، سیمبولا وی، دیتوری سی و همکاران. ارزیابی اگوگرافی ضایعات استخوانی با منشا بیماری حفره¬ی میانی دندان: گزارش دو مورد در یک بیمار. جی اندود 2006،32(9): 902-3، با کسب اجازه.)

 
ترجمه چکیده
سونوگرافی (US) یک ابزار تصویربرداری غیر تهاجمی، غیر یونیزه، ارزان و بدون درد است بنابراین، می-توان آن را در یک مدت زمان کوتاه به هر اندازه که مورد نیاز باشد، استفاده کرد. ویژگی های شناخته شده ی US، تصویربرداری سریع، مقرون به صرفه، قابل بازیافت، بی وقفه و همزمان بافت های سخت و نرم و تحمل آسان توسط بیمار است. از US برای کشف توانایی آن در تشخیص ضایعات پوسیدگی، شکستگی های دندان، ضایعات بافت نرم، نقایص استخوان پریودنتال، شکستگی های فک و صورت و اختلالات فک استفاده شده است.
موضوعات مرتبط
علوم پزشکی و سلامت پزشکی و دندانپزشکی دندانپزشکی، جراحی دهان و پزشکی
ناشر
Database: Elsevier - ScienceDirect (ساینس دایرکت)
Journal: Dental Clinics of North America - Volume 62, Issue 3, July 2018, Pages 481-489
نویسندگان
, , , ,