آشنایی با موضوع

شامپانزه نام رایجی برای دو گونه کپی(Ape ها) در سرده (رده یا دسته) پان است. رود کنگو دیوار حائلی میان زیستگاه طبیعی دو گونه شامپانزه‌ها است: 1- شامپانزه معمولی (غرب و مرکز آفریقا) 2- بونوبو (جنگل‌های جمهوری دموکراتیک کنگو). شامپانزه ها نزدیک ترین خویشاوندان در حال حیات انسان ها هستند و 98 درصد برنامه ژنتیکی انسان ها و شامپانزه ها با هم مشترک است. تصور بر این است که انسان ها و شامپانزه ها یک جد مشترک نیز داشته اند که 4 تا 8 میلیون سال پیش زندگی می کرده است. شامپانزه ها جانورانی اجتماعی هستند و در جوامع چند ده تایی زندگی می کنند. آنها به زندگی در جنگل های بارانی، درختستان ها و مراتع آفریقا عادت دارند. اگر چه شامپانزه ها به طور معمول روی چهار دست و پایشان راه می روند (روی بند انگشت راه می روند)، اما می توانند بایستند و با قامت راست نیز راه بروند. آنها خود را از شاخه ای به شاخه ای دیگر می اندازند و این می تواند آنها را برای زندگی در میان درختان کارآمد کند. میان درختان جایی است که کار خوردنشان را هم بیشتر در آنجا انجام می دهند. همچنین شامپانزه ها معمولاً در درختان می خوابند و به این منظور لانه هایی از برگ را مورد استفاده قرار می دهند. شامپانزه معمولی در حالت ایستاد ۱٫۷ متر قد و تا ۷۰ کیلوگرم وزن دارد. ماده‌ها عموماً کوچکترند. بازوان بازشده شامپانزه معمولی تا یک و نیم برابر قدش می‌رسند. دست‌های آن‌ها بزرگتر از پاهایشان است. بونوبوها از شامپانزه‌های معمولی کوتاه‌تر و لاغرترند، ولی دست و پای درازتری دارند. هر دو گونه از بازوان قوی و دراز خود برای بالارفتن از درختان استفاده می‌کنند. شامپانزه‌ها در هنگام راه رفتن روی زمین، معمولاً با چهار دست و پا با مشت‌های گره‌کرده راه می‌روند. این نوع سیستم حرکت به «مشت‌پیمایی» مشهور است. پاهای شامپانزه از اورانگوتان برای راه رفتن مناسب‌تر است. به این خاطر که کف پای شامپانزه پهن‌تر و انگشتان پا در آن‌ها کوتاه‌تر می‌باشد. هم شامپانزه معمولی و هم بونوبو می‌توانند ایستاده روی دو پا راه بروند، و این کار را در هنگامی که از دست یا بازویشان برای حمل کردن اجسام استفاده می‌کنند انجام می‌دهند. موی آن‌ها سیاه است و صورت، انگشتان و کف دست‌ها و کف پاها بدون مو است. شامپانزه‌ها مانند دیگر کپی‌های بزرگ دم ندارند. برآمدگی استخوانی بالای چشم‌ها به پیشانی آن‌ها ظاهری توررفته می‌دهد. بینی آن‌ها صاف است. آرواره جلو زده است، و لب‌ها می‌توانند بیرون بزنند. اندازه مغز یک شامپانزه حدود نصف مغز یک انسان است.
در این صفحه تعداد 259 مقاله تخصصی درباره شامپانزه که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI شامپانزه (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: شامپانزه; Imagination (1st order, 2nd order); Language; Working memory; Evolution; Discontinuity; Functional analysis; Tool making; Chimpanzee; Hominin; Artefact; Recursion; Sign; Arbitrariness; Crossing; Concepts system; Computational system; Variable; Desymboliza