آشنایی با موضوع

صدا یا صوت از انواع انرژی است که از تحرک ذرات ماده بوجود می‌آیند به این گونه که یک ذره با حرکت (برخورد) خود به ذره‌ای دیگر ذرهٔ دیگر را به حرکت درمی‌آورد و به همین ترتیب است که صوت نشر می‌یابد. صدا ارتعاشیست که توسط حس شنوایی انسان درک می‌شود. ما معمولاً اصواتی که در هوا حرکت می‌کنند را می‌شنویم ولی صدا می‌تواند در گاز، مایع و حتی جامدات نیز حرکت کند. سرعت صوت در جامدات به دلیل تراکم زیاد مولکولها، بیشتر از مایعات و در مایعات نیز بیشتر از گازها است. صوت بر خلاف امواج دیگر مانند نور و گرما فقط در محیطی نشر می‌یابد که ماده وجود داشته باشد و این بدین معناست که اگر بر سطح ماه (که هوایی وجود ندارد) انفجاری روی دهد صدای آن شنیده نخواهدشد. از واحد دسی‌بل نیز برای اندازه‌گیری شدت صوت استفاده می‌کنند. محدودهٔ شنوایی انسان بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز می‌باشد. بلندی صدا تا اندازه ای بستگی به فاصله منبع صدا و وسعت ارتعاش آن منبع دارد. منظور از وسعت ارتعاش، فاصله طول موج هایی است که جسم مرتعش شونده، در اثنای حرکت خود پدید می آورد. و هر چه دامنه موج های ارتعاش صدا بیشتر باشد. صدا بلندتر می باشد. بلند و کوتاه بودن صدا، «طنین یا شدت صوت» نامیده می شود. این حالت به سرعت ارتعاش منبع صدا بستگی دارد و هر قدر تعداد ارتعاشاتی که در یک ثانیه بگوش می رسد، بیشتر باشد، مقدار دامنه طول موج ها نیز زیادتر می باشد. حتی وقتی که دو صدا دارای طنین یکسانی باشند باز آن دو صدا با هم متفاوتند. کیفیت صدای موسیقی نیز به تعداد و قدرت صداهای فرعی که در صدا وجود دارد، کاملاً بستگی دارد. مثلاً، اگر سیم ویولن طوری ساخته شود که یک ارتعاش طولانی را در طول سیم خود پدید آورد، در واقع با کوتاه ترین آهنگ، صدا را پدید آورده که آن را «نوت» یا آهنگ اصلی می نامند. اگر سیم در بیش از یک جهت خود ارتعاش داشته باشد، آهنگ ها با طنین بلندتری شنیده می شوند و با «نوت اصلی» ترکیب شده و حالت مخصوص صدای ویولن را تولید می نمایند، این آهنگ های بلندتر، همان آهنگ های فرعی هستند که حالت آهنگ صدا را پدید می آورند. صوت خیلی کندتر از نور حرکت می کند، صوت در هوا با سرعتی معادل 340 متر در ثانیه و یا 1200 کیلومتر در ساعت حرکت می کند. اصطلاح‌های صوت فراصوت فروصوت زِبَرصوت بسامد و طول موج بسامد تعداد تغییرات فشار هوا در هر ثانیه در یک نقطهٔ ثابت است که موج صدا در حال گذر از آن می‌باشد. یک چرخهٔ نوسانی ساده در یک ثانیه برابر با یک هرتز است. طول موج برابر فاصلهٔ بین دو قلهٔ متوالی بوده که موج در مدت زمان یک چرخهٔ نوسانی آنرا طی می‌کند. سرعت صوت سرعت انتشار صوت بستگی به نوع، دما و فشار محیطی که صوت در آن منتشر می‌شود دارد. در شرایط طبیعی از آنجایی که هوا تقریباً بصورت یک گاز کامل رفتار می‌کند سرعت صوت وابسته به فشار هوا نخواهد بود. در هوای خشک در دمای ۲۰ درجهٔ سانتیگراد سرعت صوت حدوداً ۳۴۳ متر در ثانیه یعنی حدوداً یک متر در هر ۳ هزارم ثانیه است. سرعت صوت همچنین وابسته به بسامد و طول موج است؛ بنابراین یک صوت ۳۴۳ هرتزی طول موج یک متر خواهد داشت.
در این صفحه تعداد 726 مقاله تخصصی درباره صدا که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده صدا
مقالات ISI صدا (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: صدا; Flujo transglótico; Medidas aerodinámicas; Presión subglótica; Resistencia glótica; Voz; Transglottic airflow; Aerodynamic measurements; Subglottic pressure; Glottal resistance; Voice;