آشنایی با موضوع

روش هیبریداسیون دی ان ای (DNA hybridization) که به آن DNA Probe نیز اطلاق می گردد، تکنیکی برای یافتن قطعه ی مشخص DNA در یک مخلوطی که تمام DNAها تقریبا اندازه، ترکیب شیمیایی و شکل مشابهی دارند. اساس هیبریداسیون DNA: در حالت عادی، DNA متشکل از دو رشته است که با پیوند هیدروژنی بین بازهای مکمل به همدیگر متصل هستند. این پیوندها می‌توانند به راحتی گسسته شوند و دو رشته جدا از هم DNA حاصل شود. آسان‌ترین راه برای شکستن این پیوندها، حرارت دادن DNA تا دمای حدودا ۹۰ درجه سانتیگراد است. اگر دما از این میزان به آرامی پایین آورده شود، رشته‌های مکمل دوباره به همدیگر می‌پیوندند تا مارپیچ دو رشته‌ای DNA دوباره حاصل شود. ذکر این نکته ضروری است که هر دو مولکول تک‌رشته‌ای نوکلئیک اسید، توانایی تشکیل جفت‌باز با یکدیگر را دارند. در مورد بسیاری از این رشته‌های متصل‌شده، ساختار هیبریدی تشکیل‌شده ناپایدار است؛ چون تعداد پیوندهای درون رشته‌ای که به درستی جفت شده‌اند، بسیار اندک است. درحالیکه اگر رشته‌های پلی‌نوکلئوتیدی مکمل هم باشند، تشکیل جفت‌بازها به صورت گسترده‌ای رخ داده و یک مولکول دو‌رشته‌ای پایدار تشکیل می‌شود. این پدیده، یعنی تشکیل پیوندهای هیدروژنی بین جفت‌بازهای مکمل اسید نوکلئیک، هیبریداسیون نام دارد و علاوه بر دو رشته DNA، می‌تواند بین دو رشته RNA و یک DNA و یک RNA نیز انجام شود.
در این صفحه تعداد 274 مقاله تخصصی درباره هیبریداسیون DNA که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده هیبریداسیون DNA
مقالات ISI هیبریداسیون DNA (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.