آشنایی با موضوع

پرش پلک (Saccades) چشم عارضه‌ای خوش خیم است که به صورت غیرارادی رخ می دهد و به انقباضات متوالی و تکرار شونده عضلات پلک منجر می شود و گاهی شدت آن به گونه ای است که باعث باز و بسته شدن پلک می شود. و بیشتر افراد ‌در طول مدت زندگی با چنین وضعیتی رو به رو می شوند. پرش پلک ها می تواد فقط در پلک تحتانی و یا پلک فوقانی و یا هر دو رخ دهد. پرش چشم که به شکل غیرارادی رخ می دهد گاهی اوقات به قدری شدید است که باعث بسته شدن کامل پلک و بعد باز شدن آن می شود. تیک پلکها می تواند فقط در پلک تحتانی و یا پلک فوقانی و یا هر دو پلک رخ دهد. تیک های عصبی جز اختلالاتی هستند که عمدتا ریشه روانپزشکی دارند. این انقباضات (blepharospasm) معمولا بر عضلات هر دو چشم تاثیر می گذارند. اگر شما دچار این حالت باشید، ممکن است یک حرکت غیر ارادی را که هر چند ثانیه، یک تا دو دقیقه طول می کشد و یا عود می کند تجربه کنید. عواملی که باعث پرش پلک می شوند: ۱- اضطراب و استرس: وقتی تحت استرس قرار می گیرید، بدن به صورت های متفاوتی از خود واکنش نشان می دهد. پرش چشم می تواند یکی از نشانه های استرس باشد به خصوص زمانیکه این پرش با گرفتاری های بینایی نیز همراه باشد مثل بیماری آستنوپیا. اگر عوامل استرس را کاهش دهید، به یقین پرش چشم شما نیز متوقف می شود. ۲- کم خوابی: کمبود خواب به دلیل استرس یا عوامل دیگر انقباض عضله های چشم را افزایش می دهد و باعث پرش پلک می شود، بنابراین خواب خود را تنظیم کنید. ۳- خستگی چشم: به هر دلیل که به چشم فشار آورید مانند احتیاج داشتن به عینک یا نیاز داشتن به تغییر شماره عینک، استفاده بیش از حد از کامپیوتر باعث می شود چشم انرژی زیادی را صرف کند و این مسئله پرش چشم را تشدید می کند. ۴- مصرف مفرط مواد حاوی کافئین(قهوه و چای و …): بسیاری از کارشناسان معتقدند مصرف مقدار زیاد کافئین و الکل، پرش چشم را تشدید می کند. ۵- عوامل محرک مانند نور، باد و یا آلودگی هوا ۶- استعمال دخانیات ۷- مصرف برخی از داروهای ضدصرع و ضدسایکوز ۸- کمبود برخی املاح در بدن مانند کمبود منیزیم و پتاسیم ۹- خسنگی و کار مداوم در افرادی که دچار خستگی چشم هستند، پرش پلک زیاد دیده می‌شود. کسانی که پرش پلک دارند با حساسیت به نور و پلک زدن‌های سریع مواجه می شوند. گاهی پرش پلک می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر چشم مانند بلفاریت (التهاب پلک)، خشکی چشم، ناخنک چشم، عفونت و تحریک قرنیه و ملتحمه باشد و گاهی اوقات برخی بیماری های سیستم عصبی هم می تواند باعث پرش پلک شود.
در این صفحه تعداد 443 مقاله تخصصی درباره پرش پلک که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI پرش پلک (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: پرش پلک; VGS; visually guided saccades; MGS; memory guided saccades; EOG; electrooculogram; CM; Michaelson contrast; Saccades; Main sequence; Peak velocity; Memory guided; Visually guided; Human; Psychology; Eye tracking;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: پرش پلک; Eye movements; Eyeblinks; Saccades; Electrooculogram; Electroencephalogram; Glossokinetic artifact; AEMU; adult epilepsy monitoring unit; AEDs; anti-epileptic drugs; DC; direct current; EEG; electroencephalography; EOG; electrooculogram; EOG montage-A; EO