آشنایی با موضوع

آزید Azide نام آنیونی با فرمول N3− است که باز مزدوج هیدرازوئیک اسید می‌باشد. N3− آنیونی خطی است که با کربن دی‌اکسید و دی نیتروژن مونوکسید ایزوالکترونیک است. ساختارهای گوناگونی برای آزید دیده شده است که مهم ترین آن‌ها N−=N+=N− می‌باشد. همچنین آزید می‌تواند در شیمی آلی یک گروه عاملی به شکل RN3 بسازد. شناخته شده ترین کاربرد آزید به عنوان گاز پرکننده در کیسه‌های هوای خودرو است. آزید ها یکی از حدواسط های مهمی هستند که کاربرد فراوانی در شیمی آلی و بیوشیمی دارند. آزیدها از جمله گروه های عاملی مهمی هستند که به عنوان گروه های محافظت کننده و همچنین حد واسط های سنتزی در مسیر تهیه بسیاری از ترکیبات آلی مورد استفاده قرار می گیرند. آزیدها در برابر نور و حرارت پایداری خوبی ندارند و واکنش های مختلف از جمله فوتولیز و یا پیرولیز انجام می دهند. به علاوه، در جداسازی محصولات آزیدی که معمولاً با تقطیر همراه است امکان تجزیه شدن و خطر انفجار وجود دارد لذا آزیدها باید در شرایط ملایم تهیه و جداسازی شوند. به دلیل خطرهای مربوط به کاربرد آزیدها با این که این ماده در کارهای پژوهشی کاربرد دارد اما تنها برخی از آن‌ها به صورت تجاری داد و ستد می‌شوند. آزیدهایی که وزن مولکولی کمی دارند خطرناک اعلام شده‌اند. آزیدها در ساخت آمین کاربرد دارد همچنین داروی ضد ویروس زیدوودین (AZT) دارای یک گروه آزید است. شرکت آزید در واکنش استاودینگر و Azide-alkyne Huisgen cycloaddition بسیار شناخته شده است.
در این صفحه تعداد 334 مقاله تخصصی درباره آزید که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI آزید (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.