آشنایی با موضوع

دیاتوم‌ها (به انگلیسی: Diatoms) گروهی از آغازیان هستند که اتوتروف هستند و دارای کلروپلاست می‌باشند (فتواتوتروفند). این نوع از آغازیان دارای دو پوستهٔ کوچک و بزرگند که یکی از دیگری شعاع بیشتری دارد و پوستهٔ کوچک‌تر در داخل پوستهٔ بزرگ‌تر قرار می‌گیرد. † در هنگام تولید مثل غیرجنسی، دو پوسته از هم جدا می‌شوند و هر تکه به‌صورت جانداری مستقل درمی‌آید و پوستهٔ مکملی برای خود می‌سازد. بعد از چندین نسل تولید مثل غیرجنسی، این جاندار دیگر قادر به این نوع تولید مثل نبوده و گامت (گانه) می‌سازد. پوستهٔ دیاتوم‌ها اغلب تزئینات خاصی دارند و از جنس سیلیس است، که پوستهٔ خالی آنها نوعی سنگ سیلیسی را تشکیل می‌دهد که ازنظر اقتصادی باارزشند. از این سنگ برای ساخت سنگ سنباده استفاده می‌شود. دیاتوم‌ها دیپلوئید (2n) هستند و روی مواد شیمیایی ای که از منفذ پوستِ آنها ترشح می‌شود سُر می‌خورند و حرکت می‌کنند. دیاتوم ها دارای دیواره سلولی دو لایه و از جنس سیلیس هستند؛ به همین دلیل وقتی می میرند پوسته ی آنها از آنها جدا شده و به ته دریا یا دریاچه ای که در آن زندگی می کنند می رود. پس از اینکه میلیون ها دیاتوم به این ترتیب مردند، کف دریا لایه ای تشکیل می دهند که شامل سیلیس تقریبا خالص است. این رسوبات نوعی سنگ سیلیسی به وجود می آورند. دیاتوم ها برای فیلتر کردن مواد(=جدا کردن مواد محلول در آب) و هم چنین در پزشکی قانونی هم به درد ما می خورند.
در این صفحه تعداد 425 مقاله تخصصی درباره دیاتوم‌ که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI دیاتوم‌ (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: دیاتوم‌; AUREO; aureochrome; BL; blue light; bZIP; basic region leucine zipper; FMN; flavin mononucleotide; FCP; fucoxanthin binding complex; LOV; light-oxygen-voltage; NPQ; non-photochemical quenching; PS; photosystem; RL; red light; Aureochrome; bZIP; Diatom; LO