آشنایی با موضوع

زیست‌سنجشی، یا بیومتریک (به انگلیسی: Biometrics)، به نوع خاصی از روش‌های امنیتی گفته می‌شود که در آن برای کنترل دسترسی و برقراری امنیت از خواص قابل اندازه‌گیری بدن انسان یا هر موجود زندهٔ دیگر استفاده می‌شود. همانگونه که از کلمهٔ بیومتریک بر می‌آید در این روش با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی از اندام‌ها برداشت‌های ثابت و یکتایی می‌شود که می‌توان از آن به عنوان یک کلمهٔ عبور یکسان و غیرقابل تقلید و گاه غیرقابل تغییر استفاده کرد. به هر خصوصیت زیستی یا فیزیکی که با رایانه قابل اندازه‌گیری و بازشناسی خودکار باشد زیست‌سنجه گفته می‌شود. باپیشرفت تکنولوژی و تحقیقات گسترده متخصصان روشی به نام بیومتریک ارایه شد که ورود و خروج اطلاعات بر اساس مشخصات فردی انجام میشود. مثلا با استفاده از صدا و اثر انگشت و چهره که در این روش امنیت به طور چشم گیری بالا میرود. امروزه بیشرفت علوم و فناوری چنان سرعت و شتاب فزاینده ای به خود گرفته است که دیگر به سادگی نمیتوان بر زمان دقیق پایان یک عصر وآغاز یک دوره جدید اتفاق نظر داشت. پدیده های جدید بی در بی در حال ظهورند و هر یک به شدت بر ساختارهای فرهنگی/اجتماعی/ جغرافیایی و سیاسی زندگی انسانها تاثیر میگذارد. از هر لحاظ از جمله علمی/صنعتی واقتصادی روز به روز در حال افزایش است. از جمله این پدیده ها می توان فناوری بیومتریک را نام برد که اگر چه از تخصص هایی سود میجوید که هر یک از آنها سابقه دیرینه در علم وصنعت دارند ولی دارای تعاریف مفاهیم و کاربست های نو و جدیدی است. این فناوری که در واقع روشهای تعیین یا تایید هویت افراد به صورت خود کار طبق شناسنامه های فیزیولوژی یا رفتاری است که در سالهای گذشته بیشتر در فیلم های سینمایی به عنوان یک فناوری بیشرفته علمی تخیلی نمود د اشته است ودر عین حال در تعدادی از مراکز حساس که نیازمند به ضریب امنیتی بالایی بوده اند نیز به کار گرفته شده است. در هر عصری بیشرفته ترین تفکر وفناوری در این راه به کار رفته و تلاش های زیادی در جهت بهبود روشهای موجود و ابداع روشهای بهتر انجام گرفته است. بیومتریک چیست؟ تکنولوژیی برای اندازه گیری و آنالیز مشخصات بدن افراد جهت تشخیص هویت شخص بکار میرود و میتواند یک شخص به صورت اتوماتیک با استفاده از ویژگیهای اختصاصی (مشخصات فیزیولوژیکی یا رفتاری) شناسایی کرد. دو اصطلاح مهم در بیومتریک: تطابق یک به یک، عمل تطابق الگوهای کاربر با داده های ذخیره شده. تطابق یک به چند، یافتن یک الگو از میان الگوهای ذخیره شده جهت شناسایی کاربر میتوان اشاره کرد معماری سیستمهای بیومتریک تمامی سیستمهای بیومتریک دارای یک معماری کلی یکسان در ساخت هستند مانند: درخواست داده ها، پردازش سیگنال، تطبیق، تصمیم گیری، فضای ذخیره سازی،محیط انتقال داده ها زیر سیستم درخواست داده در این زیر سیستم داد ههای خام، که از یک فرد، توسط یک سنسور ویژه اسکن شده است، وارد سیستم می شود.
در این صفحه تعداد 525 مقاله تخصصی درباره بیومتریک که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI بیومتریک (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: بیومتریک; Privacy by Design; Privacy; Practical implementation of Privacy by Design; Biometrics; e-health; Video-surveillance; Apps; applications; CCTV; closed circuit television; ECHR; European Convention of Human Rights; ECtHR; European Court of Human Rights; ECJ