آشنایی با موضوع

خواص ترموالکتریک (Thermoelectric properties) خواصی در مواد نیمه رسانا است که در یک فرایند دو طرفه با استفاده از ایجاد اختلاف ولتاژ در دو طرف ماده ای می توان اختلاف دما در دو طرف ایجاد کرد و یا بلعکس با استفاده از ایجاد اختلاف دما در دو طرف یک ماده، اختلاف ولتاژ به وجود آورد و جریان الکتریکی بین دو طرف جسم ایجاد کرد. برای توضیح این اثر می توان آن را شبیه به اثر گازهای خنک کننده سیال داخل لوله های خنک کننده دانست. اعمال اختلاف ولتاژ، باعث حرکت حاملان بار در ماده( الکترون ها و حفره ها ) می شود و حرکت الکترون ها از یک سمت به سمت دیگر با ایجاد اختلاف دما می شود. همچنین وجود اختلاف دما در دو طرف ماده ای باعث می شود تا حاملان بار از سمتی گرمتر (سمتی که حرکت الکترون ها بیشتر است) به سمت سردتر(سمتی که حرکت الکترون ها کمتر است) حرکت کنند. این حرکت الکترون ها ( شارش بار(جریان الکتریکی)) باعث ایجاد اختلاف ولتاژ می شود. پیشرفت‌های اخیر، امکان غلبه بر محدودیت‌های کلاسیک و بهبودبخشی مواد ترموالکتریک را به مقدار قابل ملاحظه‌ای پیشنهاد می‌دهد. ترموالکتریک در حال حاضر از بازدهی کم -حدود ۵درصد- و مشکلات مواد در دمای بالا تأثیر گرفته است. مشکل بازدهی از طریق بالابردن هدایت الکتریکی مواد و کاهش هدایت حرارتی قابل حل است. با این حال بهینه‌ساختن همه خواص بطور همزمان غیرممکن است. انتظار می‌رود فناوری نانو در بهینه ساختن و بهبود بخشیدن فاکتور ZT تأثیرگذار باشد. هزینه زیاد و بازدهی کم، از موانع اصلی برای تجاری‌شدن و استفاده گسترده از محصولات ترموالکتریک محسوب می‌شود. دسترسی محدود به عناصر شیمیایی مورد نیاز در تراشه‌های ترموالکتریک می‌تواند مسئله‌ساز باشد. تحقیقات بر روی مواد جدید که ارزانتر و فراوانتر هستند، مورد نیاز است. هچنین معماری و طراحی تراشه‌های ترموالکتریک نقش مهمی را در تجاری‌کردن بازار مصرفی بازی می‌کند. یکی از جنبه‌های منحصربه‌فرد تراشه‌های ترموالکتریک این است که جانشین مستقیمی ندارند. وقتی مشکلات فناورانه و تجاری حل شوند، تراشه‌های ترموالکتریک از طریق تفاوت دما در ادوات مختلف بر بازار برداشت انرژی مسلط خواهد شد.
در این صفحه تعداد 538 مقاله تخصصی درباره خواص ترموالکتریک که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI خواص ترموالکتریک (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: خواص ترموالکتریک; 1D; one-dimensional; 2D; two-dimensional; 3D; three-dimensional; AAEM; acetoacetoxyethyl methacrylate; ABS; acrylonitrile-butadiene-styrene; AFM; atomic force microscopy; BA; butyl acrylate; CB; carbon black; CF; carbon fiber; CNT; carbon nanotube; CP