آشنایی با موضوع

قرارداد Contract عبارت است از سندی که حکایت تار وقوع یک یا چند عقد می کند و متضمن شرایط وقوع آن عقود نیز میباشد. به منظور این که تعریف قرارداد بهتر مفهوم شود، لازم است سند و عقد هم تعریف شود. در زبان غیرتخصصی عقد و قرارداد به یک معنی است، اما در علم حقوق منظور از اصطلاح عقد، عقود معین (آن دسته از عقدهایی که در قانون مدنی شرایط و چگونگی آن­ها ذکر شده است مثل عقد بیع، عقد اجاره، عقد رهن، عقد وکالت، عقد مضاربه و غیره) استعمال می شود و حال آنکه کلمه قرارداد، بر تمامی عقود (خواه معین باشد یا نباشد) اطلاق می شود. در تعریفی دیگر قرارداد به توافق دو اراده ضروری در جهت ایجاد یک اثر حقوقی را گویند. به عبارت ساده‌تر هرگاه جهت به وجود آمدن یک اثر حقوقی همچون خرید (بیع)، اجاره و نظایر آن، نیاز به تلاقی و تراضی ضروری دو اراده باشد، عقد محقق می‌گردد. با این تعریف ماهیاتی چون وصیت تملیکی، وکالت، هبه و دیگر ماهیاتی که قبول قابل در آن قبول ضروری یا قبول عقدی نیست، از تعریف و شمول عقد خارج می‌شوند. قصد و رضایت درونی دو طرف بر انتقال مال یا انجام کاری برای وقوع یک قرارداد کفایت می کند و زمانی که دو طرف با اراده آزاد بر موضوعی توافق کنند، ملزم به رعایت آن می شوند و پس از آن در حق طرفین و افرادی که جانشین آن ها می شوند (قائم مقام قانونی) نیز موثر است و نیاز به هیچ گونه تشریفاتی ندارد، اما نکته مهم این است که قانون گذار به لحاظ مصالح اجتماعی شرایطی را به موارد فوق افزوده است که در بعضی مواقع بدون توجه به آن شرایط و تشریفات، مراجع قانونی از پذیرش قرارداد خودداری خواهند نمود. قرارداد هوشمند Smart-contract ایده‌ای که برای اولین بار توسط برنامه نویسی از امریکا به نام نیک سابو در سال 1994 طرح شد. اساس این ایده بر این است که هر معامله به صورت مستقل با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی پروتکل کامپیوتری ایجا می‌کند. بنابراین دخالت اشخاص ثالث در آن به حداقل می‌رسد. قراردادهای هوشمند نه تنها اطلاعات در مورد وظایف طرفین را در بر دارد، بلکه بلکه اجرای تمام شرایط قرارداد را تامین می‌کند. ساتوشی ناکاموتو اصول اصلی این قراردادها را در بیت کوین گنجاند و برای حفظ امنیت، تمام قابلیت‌های لزومی برای کار با مدارک را در قراردادهای هوشمند قرار نداد.
در این صفحه تعداد 258 مقاله تخصصی درباره قرارداد که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده قرارداد
مقالات ISI قرارداد (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: قرارداد; Contracts; Measurement attributes; Specific assets; Resources and strategic capabilities; Automakers; Contratos; Mensuração de atributos; Ativos específicos; Recursos e capacidades estratégicos; Montadoras de veículos; Contratos; Medición de atribut
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: قرارداد; D82; Q54; Principal-agent; Contracts; Difference due to allocation of private information; Business as usual; Out-of-contract; Permit market;