آشنایی با موضوع

پتروگرافی یا سنگ نگاری(به انگلیسی: Petrography) شاخه‌ای از سنگ‌شناسی (پترولوژی) است که در آن منشأ سنگ‌ها، به‌ویژه فرایند تشکیل آن‌ها، مورد مطالعۀ علمی قرار می‌گیرد. سنگ‌نگاری بخشی از سنگ‌شناسی است که به توصیف ویژگی‌های سنگ‌های سازندهٔ زمین می‌پردازد و به منشأ و خاستگاه آن‌ها کاری ندارد. این مطالعات درواقع آغازگر سنگ‌شناسی است که در ادامه به دلیل و نحوهٔ تشکیل سنگ‌ها منتهی می‌شود که در سنگ‌زایی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در مقایسه، می‌توان سنگ‌شناسی را به علم مکانیک تشبیه کرد که به دو شاخهٔ سینماتیک و دینامیک تفکیک می‌شود. در این مقایسه، سنگ‌نگاری معادل سینماتیک، و سنگ‌زایی معادل دینامیک است. سنگ‌های ساختمانی اگر طبق معیار‌های مناسب انتخاب و نصب گردند از دوام و عمر مناسبی برخوردار خواهند بود و ضایعات سنگ به حداقل خواهد رسید. در انتخاب یک سنگ ساختمانی باید به مشخصات فنی و نوع کاربرد مورد نظر توجه نمود. مشخصات فنی سنگ را می‌توان از آزمایش‌های متعددی به‌دست آورد. نوع آزمایش‌ها نسبت به کاربرد سنگ متفاوت می‌باشد، به عنوان مثال برای استفاده سنگ برای نمای ساختمان نیاز است آزمایش‌های جذب آب، وزن مخصوص، ضریب انبساط، مقاومت خمشی، مقاومت کششی و دوام به یخبندان، را انجام شود. یکی از مهمترین و کارآمدترین آزمایشات، مطالعات پتروگرافی می‌باشد که در آن می‌توان تجزیه و تحلیل دقیقی از ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی سنگ به‌دست آورد. از این روش می‌توان از بافت و ساخت سنگ، درجه بلوری، شکل دانه‌ها، وجود سیمان و نوع آن، جهت یافتگی، شکستگی‌ها، درجه دگرسانی آن اطلاع پیدا کرد. ویژگی‌های ذکر شده بالا نقش مستقیم در کیفیت سنگ خواهد داشت. پتروگرافی یا سنگ شناسی مطالعه سنگ در مقیاس ماکروسکوپی و میکروسکوپی است. از این روش برای تعیین منشا سفال، سرامیک، آجر و. . . استفاده می‌کنند. با استفاده از مقطع نازکی که از نمونه سنگ، سفال، سرامیک و آجر تهیه و با میکروسکوپ پلاریزان مطالعه می‌شود. نوع دقیق سنگ و کانی­های سازنده آن مشخص و تا حد زیادی به منشا اولیه آن پی می‌برند. از این روش برای تشخیص نوع ماده معدنی استحصالی، شرایط پخت سفال و تعیین درجه حرارت آن استفاده می‌شود.
در این صفحه تعداد 398 مقاله تخصصی درباره پتروگرافی یا سنگ نگاری که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI پتروگرافی یا سنگ نگاری (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: پتروگرافی یا سنگ نگاری; Glacial geology; Bedrock geology; Till; Ice-rafted debris; Sediment transport; Petrography; Geochronology; Radiogenic isotopes; Thermochronology;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: پتروگرافی یا سنگ نگاری; Hardgrove Grindability Index; Random Forest; Variable importance; Proximate analysis; Ultimate analysis; Petrography;