آشنایی با موضوع

سندرم کمپارتمان Compartment syndrome یا کمپارتمنت وضعیتی است که در آن بر اثر بالا رفتن فشار بافت در اندام، درد شدیدی در آن بوجود می آید. این افزایش فشار منجر به کاهش جریان خون بافت و در نتیجه کاهش اکسیژن رسانی به عضلات و اعصاب می شود. این وضعیت معمولا بدنبال صدمات شدید اندام ایجاد شده و اگر فوری درمان نگردد موجب آسیب دائمی در عضلات و اعصاب اندام می شود. در بعضی منابع به این عارضه ایسکمی ولکمن Volkman’s Ischemia هم می گویند. این نشانگان در اندامی (اعضاء) چون دست و پا، بر دو نوع حاد و مزمن بوده که در نوع حاد، عامل ایجاد تروما و شکستگی و همچنین فشار مداوم گچ شکسته‌بندی بر روی موضع اندام است. در نوع مزمن حرکات تکرارشونده پرفشار که بیشتر در ورزشکاران دیده می‌شود باعث ایجاد تورم در کمپارتمان‌های ماهیچه‌ای (حجره‌ها) شده و بدنبال آن آسیب‌های موقت و گاه دائمی به پی‌ها (اعصاب) و ماهیچه (عضله) وارد می‌گردد. در انواع دیگر فشارهای مداوم درون‌اندامی مانند افزایش حاد و پیشرونده فشار داخل شکمی بر ارگانهای مهم همچون جگر (کبد) و کلیه باعث سندرم کمپارتمان شکمی می‌شود. مهمترین علل ایجاد سندرم کمپارتمان عبارتند از: 1- شکستگی 2- کوبیدگی و له شدگی عضله بدنبال ضربه شدید به عضله یا ماندن زیر آوار 3- کاهش شدید جریان خون به اندام و سپس برگشت جریان خون. مثلا کسی که به علت مصرف مواد مخدر یا الکل مدت زیادی روی یک اندام بدون حرکت بخوابد. این وضعیت موجب کاهش جریان خون به اندام میشود. با تغییر وضعیت بیمار خون مجدداً به اندام میرسد. به علت آسیب بافتی که در مدت افتادن روی اندام بوجود آمده است، برگشت مجدد جریان خون به آن موجب ترشح مایع میان بافتی به داخل بافت نرم اندام شده که فشار بافت را بالا می برد. 4- مصرف کورتیکوستروئید 5- بستن محکم دور اندام با باند یا گچ ۶- فشارهای خارجی 7- کاهش حجم کمپارتمان ( در مواردی مثل تومور، خونریزی ها، استفاده از تراکشن و … ) 8- افزایش محتویات کمپارتمان 9- استفاده بیش از حد از عضله ( در ورزشکاران ). درمان: لازم است رفع فشار و فاشیوتومی اندام فوراً انجام شود. در بیشتر موارد عارضه شکستگی استخوان بازو در ناحیه کندیل‌ها یا شکستگی استخوانهای ساعد می‌باشد. در صورت تأخیر در درمان خون کافی اندام نمی‌رسد. این وضعیت اگر به نکروز و قطع اندام نینجامد بعدها عضلات اندام فیبروز و تغییر شکل می‌دهند و نتیجه آن تغییر شکلی در اندام است که به آن کنتراکچر ولکمن می‌گویند.
در این صفحه تعداد 289 مقاله تخصصی درباره سندرم کمپارتمان که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI سندرم کمپارتمان (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.