آشنایی با موضوع

کوه‌های آندز (Andes) طولانی ترین رشته کوه های قاره ای در جهان است. آنها در امتداد لبه غربی آمریکای جنوبی، یک کوهستانی مداوم تشکیل می دهند. این محدوده حدود 7000 کیلومتر (4300 مایل) طول دارد، حدود 200 تا 700 کیلومتر (120 تا 430 مایل) گسترده (وسیع ترین بین 18 درجه جنوب و 20 درجه عرض جغرافیایی جنوبی ) و ارتفاع متوسط حدود 4000 متر (13000 فوت). اندز از شمال به جنوب از طریق هفت کشور آمریکای جنوبی گسترش می یابد: ونزوئلا، کلمبیا، اکوادور، پرو، بولیوی، آرژانتین و شیلی. در امتداد طول اندز به چند محدوده تقسیم می شود که با افق های متوسط فاصله دارند. این جزایر دارای چندین plateau است که بعضی از آنها شهرهای میزبان مانند Quito، Bogotá، Arequipa، Medellín، Sucre، Merida و La Paz هستند. فلات Altiplano دومین سطح جهان پس از فلات تبت است. این محدوده ها به نوبه خود به سه بخش عمده بر اساس آب و هوا تقسیم شده اند: آند های گرمسیری، آند های خشک و آند های مرطوب. اندز بالاترین سطح کوه در خارج از آسیا هستند. بالاترین قله خارج از آسیا، Mount Aconcagua، در آرژانتین، به ارتفاع 6،961 متر (22،838 فوت) بالاتر از سطح دریا افزایش می یابد. اوج Chimborazo در Andes اکوادور از محدوده زمین به مراتب دورتر از هر مکان دیگری در سطح زمین است، به دلیل برآمدگی استوایی ناشی از چرخش زمین. بالاترین آتشفشان جهان در آندز، از جمله Ojos del Salado در مرز شیلی و آرژانتین است که به 6،893 متر (22،615 فوت) می رسد. آندز همچنین بخشی از کوردیلرای آمریکایی، زنجیره ای از کوه های کوهستانی (Cordillera) است که شامل یک پیوند تقریبا پیوسته از کوه های مرکزی است که ستون اصلی آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و قطب جنوب را تشکیل می دهند. اندز را می توان به سه بخش تقسیم کرد: آندز جنوبی در آرژانتین و شیلی؛ آندز مرکزی در اکوادور، پرو و بولیوی آندز شمالی در ونزوئلا و کلمبیا، که شامل سه محور موازی، غربی، مرکزی و شرقی (غربی، مرکزی و شرقی) است. در قسمت شمالی آندز، محدوده مجزا سیرا نوادا سانتا مارتا اغلب بعنوان بخشی از آند ها محسوب می شود. محدوده آندز حدود 200 کیلومتر (124 مایل) در طول طول آن گسترده است، به جز در خمش بولیوی که در آن حدود 640 کیلومتر (398 مایل) گسترده است. به نظر میرسد که جزایر آلفا، بونیر و کوراسائو جزایر آنتالیا، که در دریای کارائیب در ساحل ونزوئلا قرار دارند، به عنوان قله های غرق شده در دامنه شمالی غربی آندز قرار دارند.
در این صفحه تعداد 488 مقاله تخصصی درباره آندز که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI آندز (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.