آشنایی با موضوع

بعضی از باکتری ها وقتی در شرایط سخت از جمله کمبود مواد غذایی(منبع کربن و ازت)،خشکی و دمای زیاد قرار میگیرند، دیواره ی ضخیمی دور خود میسازند این دیواره ی ضخیم که تا زمان سازگار شدن شرایط محیطی باقی می ماند را اسپور یا هاگ می گویند. اسپور ها ممکن است دور تا دور ناحیه کرو موزومی باکتری را بگیرند در این حالت است که به انها اندوسپور اطلاق میشود البته در این حالت مقداری از سیتو پلاسم نیز در داخل اندوسپور قرار دارد. هاگ در چرخه زندگی بسیاری از گیاهان، جلبک‌ها، قارچ‌ها، و برخی پروتوزوآ و باکتری‌های گرم‌مثبت وجود دارند. یکی از ویژگی‌های برخی باکتری‌ها توانایی ساختن هاگ درونی (اِندواسپور) است که باکتری‌ها را در شرایط نامساعد محیطی محافظت می‌کند برای مثال اغلب باکتری‌ها در دمای بالاتر از ۸۰درجه سانتی گراد کشته می‌شوند؛ ولی باکتری‌هایی که در حالت هاگ هستند دمای ۱۰۰درجه را نیز تحمل می‌کنند و برای از بین بردن آنها استریلیزاسیون در دمای ۱۳۰درجه به مدت ۲۰دقیقه لازم است. اسپور سازی با تولید ساختار های جدید انزیمها و متابولیت های تازه و همزمان با ان نا پدید شدن بسیاری از اجزای سلول رویشی همراه است. این تغییرات نشانگر فرایند تمایز واقعی است. یک سری از ژن ها که فراورده های انها در تشکیل و ترکیب شیمیایی نهایی اسپور موثرند فعال گشته و در عین حال یک سری دیگری از ژن ها ی فعال در سلول رویشی غیر فعال میگردد. این تغییرات و دگر گونی در ویژگی ترانویسی RNA پلی مراز با یک پروتئین دیگر پروموتور به نام فاکتور سیگما مشخص می شود پس فرایند تشکیل اسپور یک فراییند تدریجی است که باید ژن های ان تحریک شوند و این تحریک همان تنش های محیطی است. برای رنگ امیزی اسپور میتوان از روش های dornner -fulton- albert استفاده کرد. محل قرار گرفتن اسپور: در مرکز باشد، در انتهای باکتری باشد، نه خیلی وسط و نه خیلی در انتها ایجاد گردد. اسپور می تواند اندازه ی باکتری یا بزگتر از ان باشد که در این حالت به فرم "راکت پینگ پنگ "در می اید و به همین نام تشخیص داده می شود. شاخصه باکتری های اسپور ساز باسیلاسه است که همیشه اسپور دارد و دوجنس معروف این خانواده: "باسیلوس(میله ای شکل ها) و کلستریدوم" است. گاهی اوقات غذاهای بسته بندی شده ان قدر حرارت نمی بینند که باکتر اندوسپوردار انها کشته شود. کلستریدیوم بوتولینیم یکی از این باکتری ها است که توکسین( سم )ایجاد شده از ان بر دستگاه عصبی اثر میگذارد و بسیار مهلک است. فردی که از این غذای الوده بخورد دچار بیماری "بوتولیسم" می شود و علائم آن دو بینیو فاج شدگی است.
در این صفحه تعداد 370 مقاله تخصصی درباره اسپورها، هاگ ها که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI اسپورها، هاگ ها (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: اسپورها، هاگ ها; C. perfringens; Spores; Germination; l-lysine; Germinant receptors; CPE; C. perfrongens enterotoxin; GI; Gastrointestinal; FP; Food Poisoning; NFB; Non-food-borne; P-cpe; C. perfringens carrying cpe on the chromosome; P-cpe; C. perfringens carrying plasmi
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: اسپورها، هاگ ها; Heat resistance; Spores; Inactivation models; D value; Processed cheese; Weibull model; Requeijão cremoso; Sporeforming bacteria; Clostridium; Bacillus; Paenibacillus; Thermal processing; Dairy products; Shelf-life; Capillary tubes; Thermal death tubes;