آشنایی با موضوع

معروف‌ترین سرده (جنس) از شاخه‌سرونیان، ماهی دافنی (شپش آبی آب‌های شیرین) است. دافنی معمولاً برای آزمودن مقدار سمی‌بودن مواد شیمیایی در آب‌های آلودگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. و چون شکل آن‌ها تا حدودی شبیه دانه‌های خاکشیر است به آن خاکشی یا خاکشیر هم می گویند. این نام عمومی فقط بدلیل سایزشان نبوده بلکه بدلیل حرکت جهشی ناگهانی وکوتاهشان در آب است. جنسهای دافنی و موینا بشدت خویشاوند می باشند. آنها در سرتاسر جهان وجود دارند وتمام آنها به دافنی معروف هستند. دافنی دارای بدنی که شامل سر وتنه هستند ( شکل ۱) آنتن ها (شاخک ها) ابزار اصلی موقعیت یابی هستند. چشمان مرکب بزرگ زیر پوست در دو طرف سر قرار دارند. یکی از خصوصیات عمده دافنی آنست که بخش اصلی بدن تنه بوسیله یک اسکلت خارجی احاطه می شوند ( کاراپاس: لایه سختی که همه یا بخشی از پشن جانوران را می پوشاند). آنها مکرراً پوست خارجی شان را پوست اندازی می کنند. کیسه تخم حاوی تخم ها و جنین های توسعه یافته در قسمت پشت جنس ماده وجود دارد. در دافنی کیسه تخم کاملا بسته بوده ولی در موینا باز است. تنوع اندازه در بین جنس ها وجود دارد. جنس مویناها تقریبا نصف حداکثر طول دافنی ها هستند. مویناهی بالغ (۱۰۰۰-۷۰۰ میکرون ) درازتر از میگوهای دریایی تازه تفریخ شده ( ۵۰۰ میکرون ) بوده وتقریباً دو تا سه برابر طول روتیفر های بالغ هستند. بهرحال مویناهای جوان ( کمتر از ۴۰۰ میکرون ) تقریباً سایز مشابه یا اندکی درازتر از روتیفر های بالغ و کوچکتر از میگوهای آبشور تازه تفریخ شده هستند. ضمناً میگوی آبشور در آبشیرین به سرعت تلف می شود. در نتیجه مویناها ایده آل ومناسب برای تغذیه بچه ماهیان آب شیرین هستند. رنگ دافنی ها، قرمز، سبز یا خاکستری است ولی نوع قرمز آن مرغوبتر است. گاهی توده آنها بقدری بزرگ و متراکم است که از فاصله دور قابل تشخیص می باشد. عمق توده ممکن است از ۵ تا ۵۰ سانتیمتر تفاوت نماید. توده دافنی در اثر حرکاتی که دارد از دور بصورت ابر متحرک دیده می شود. از آنجا که دافنی های بزرگ نمی توانند مورد استفاده بچه ماهی ها قرار گیرند، لذا برای تغذیه آنها باید با الک دافنی های ریز را جدا کرد. مضرات دافنیها: از آنجا که پوسته آنها نرم و غیر قابل نفوذ می باشد دارای اثر میلن بوده و اگر غذای اصلی ماهی ها را تشکیل دهند، به اندازه کافی چاق نخواهند شد. این غذا را می توان با مواد نشاسته دار مانند گندم و چاودار پخته به طور متناوب به ماهی ها داد تا عیب یاد شده تا حدودی برطرف گردد. گاهی ماهی ها که علاقه زیادی بخوردن دافنی دارند ممکن است در اثر پرخوری از آن بمیرند. همواره با دافنی ها ممکن است نوزاد برخی از انگل ها یا سایر جانوران آبزی بیماری زا بداخل آکواریوم انتقال داده شود که معمولا جداسازی آنها بعلت ریزی و یا بی رنگی امکان پذیر نیست. گاهی نیز دافنی ها با آرواره های خود به بدن و برانشی بچه ماهی ها چسبیده و اکثراً باعث مرگ و میر آنها می شوند.
در این صفحه تعداد 226 مقاله تخصصی درباره دافنی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI دافنی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.