آشنایی با موضوع

علم اخلاق شاخه‌ای از علوم انسانی است که موضوع آن شناخت مصادیق ارزش‌ها و بیانگر راه‌های کسب فضائل و ترک رذائل اخلاقی است. در فلسفه اخلاق، درباره خوب یا بد بودن یک امر دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. مثلاً در یک دیدگاه، تنها در صورتی یک امر خوب است که نتیجه(ها) یی دلخواه به همراه داشته باشد(نتیجه گرایی/پیامدگرایی/غایت گروی) اما دیدگاهی دیگر، بدون رد نتیجه‌های دلخواه، خوب بودن یک امر را ذاتی می‌داند (وظیفه گرایی). برخی از ادیان گرایش دوم در اخلاق را پذیرفته و ادعا می‌نمایند. در اخلاق دین‌مدار این نتیجه‌ها ممکن است در جهان دیگر که فرا مادی است نیز اتفاق بیافتند اما در اخلاق غیر دینی، رخداد نتیجه‌های دلخواه برای مثلاً جامعه انسانی، تنها در جهان مادی مد نظر است. در این اخلاق ریز الگوهای اخلاقی و این‌که چه اموری نتیجه‌هایی دلخواه برای جامعه انسانی دارند، ممکن است با اجماع روانشناسان و جامعه‌شناسان برجسته تعیین شود نه لزوماً متولیان دین. این علم ابتدا در مورد اخلاق فردی و سپس در مورد روش‌های رفتاری یا همان عرف رفتاری نهادینه شده در یک گروه فرهنگی، مذهبی، اجتماعی یا فلسفی صحبت می‌کند، مجموعه‌ی قوانین کردار و ارزش‌هایی که در یک جامعه به عنوان هنجار شناخته می‌شود. اخلاق به انواع مختلف تقسیم شده است: ۱- اخلاق توصیفی ۲- اخلاق هنجاری ۳- فرا اخلاقی ۴- اخلاق کاربردی. گروهی می‌گویند که اخلاق حالتی نفسانی است که بدون نیاز به تفکر و تامل، آدمی را به سمت انجام کار حرکت می‌دهد. برخی خوب بودن را یک امر ذاتی می‌دانند، اما بعضی دیگر هنگامی که به نتیجه‌ی دلخواه برسند آن را خوب می‌انگارند. اگر چه معانی مختلفی در مورد اخلاق خوب می‌گویند ولی یک اصل روشن است، که عصاره‌ی اخلاق خوب می‌بایستی عشق و محبت باشد. اخلاق در اسلام: در روایت از پیامبر نقل شده: انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق یعنی «من برای تکمیل کرامتهای اخلاقی به پیامبری برانگیخته شدم. » اخلاق در اسلام بر مبنای فطرت الهی انسان است که ناشی از دمیده شدن روح خداوند در انسان است. در حقیقت بر مبنای این آیه، این روح‌الهی است که انسان را لایق سجده ملائکه نموده‌است. «هنگامی که آن را نظام بخشیدم و از روح خود در آن دمیدم، برای او به سجده افتید» روش و راه رسیدن به اخلاق تزکیه و تهذیب نفس است «باغهای جاویدان بهشت، که نهرها از زیر درختانش جاری است، در حالی که همیشه در آن خواهند بود؛ این است پاداش کسی که خود را پاک نماید» «به یقین کسی که پاکی جست (و خود را تزکیه کرد)، رستگار شد. » هدف اخلاق، ظهور و بروز این اخلاق الهی در انسان است. هر چه انسان بتواند این صفات را در خود برجسته کند به همان میزان به خداوند نزدیکتر شده‌است.
در این صفحه تعداد 320 مقاله تخصصی درباره اخلاق، علم اخلاق که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده اخلاق، علم اخلاق
مقالات ISI اخلاق، علم اخلاق (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: اخلاق، علم اخلاق; Morality; Deontology; Consequentialism; Utilitarianism; Impartiality; Person perception; Partner choice; Trust; Prosociality; Helping;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: اخلاق، علم اخلاق; Digital piracy; Piracy; Meta-analysis; Literature review; Social cognitive theory (SCT); Theory building; Illegal file sharing; Copyright infringement; Neutralization; Sanctions; Morality; Costs; Benefits; Risks; Social influence; Perceived behavioral con