آشنایی با موضوع

اندومتریوز (endometriosis) به معنی بیماری اندومتر است. اندومتر (آندومتر) بافت فرش‌کننده مخاطی داخل رحم است که ضخیم‌ شدگی و ساختار آن بر حسب مرحله چرخه (سیکل) قاعدگی تغییر می‌کند. در بیماری اندومتریوز تکه‌هایی از اندومتر در سایر مناطق لگن مانند تخمدان‌ها یافت شده و به این مناطق چسبیده است. این تکه‌های بافتی به هرمون‌های سیکل قاعدگی پاسخ می‌دهند و طی روزهای قاعدگی خونریزی می‌کنند. از آنجایی که این خون قادر به خارج شدن نیست و موجب تحریک بافت‌های اطراف و ایجاد درد می‌شود سرانجام بافت جوشگاهی (اسکار) و "کیست" به وجود می‌آورد. بیماری اندومتریوز به حضور بافت آندومتر (غدد استروما) خارج از حفره رحم گفته می‌شود. شایع ترین محل‌های جایگزینی، احشای لگنی و صفاق (صفاق یک غشای خونابی است که سطح داخلی حفره صفاقی (شکمی) و حفرات لگنی را می‌پوشاند. ) هستند. آندومتریوز در ظاهر از ضایعات جزئی روی ارگان‌های لگنی که از سایر جهات سالم هستند تا کیست‌های آندومتریوتیک بزرگ تخمدان متفاوت است که آناتومی لوله و تخمدان را دستخوش تغییر کرده و چسبندگی‌های وسیع روده، مثانه و حالب را درگیر می‌کند. به بیان دیگر آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است. آندومتریوز می تواند باعث درد شدید، مخصوصا در دوران عادت ماهانه گردد. مشکلات بارداری نیز ممکن است بوجود آورد. علت واقعی اندومتریوز مشخص نیست، ولی فرضیه‌های متعددی در این باره وجود دارد. یکی از فرضیه‌ها این است که به دلیل خارج نشدن قطعات بافت فرش‌کننده رحم (که در دوران قاعدگی ریزش کرده‌اند) این قطعات از راه لوله‌های رحمی به لگن هدایت می‌شوند و خود را به اجزای موجود در لگن متصل می‌کنند. معمولا این قطعات در حفره لگن یافت شده و به‌ندرت در قسمت‌های دیگر بدن مانند ریه‌ها و کلیه‌ها نیز حضور پیدا می‌کنند که ممکن است از طریق دستگاه گردش خون یا سیستم لنفاوی به این مناطق رسیده باشند. این مشکل اغلب در سنین باروری در نوجوانان و زنان یائسه که تحت درمان هورمون (HRT) هستند، شایع است که میزان شیوع آن 10درصد است. از عوامل خطری که در ایجاد اندومتریوز نقش دارد: ناباروری، نولی پاریته (باردار نشدن)، سیکل قاعدگی کوتاه، داشتن موی قرمز، بلند قدی، هیپرمنوره (خونریزیهای قاعدگی بیش از حد)، ناهنجاری مولرین (ناهنجاری رحم)، وزن کم حین تولد (کمتر از 7پوند)، رژیم غذایی غنی از چربی و گوشت قرمز، وجود بیماری در اقوام درجه یک و. . . است. علایم اندومتریوز بر حسب عضو مبتلا متفاوت است. گاهی محتویات یک کیست تشکیل شده از خون در اثر پاره شدن نشت می‌کند و باعث ایجاد درد شدید می‌شود. به ندرت در صورت ابتلای مثانه یا رکتوم، خون در ادرار یا مدفوع یافت می‌شود. اندومتریوز ممکن است مشکلات باروری نیز ایجاد کند. اندومتریوز اغلب طی دوران بارداری و یا حوالی یائسگی برطرف می‌شود. در زنانی که تاکنون بچه‌دار نشده‌اند، خطر بروز اندومتریوز بیشتر است که احتمالا علت آن، ایجاد نشدن تغییرات هورمونی دوران بارداری است.
در این صفحه تعداد 2688 مقاله تخصصی درباره اندومتریوز که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI اندومتریوز (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: اندومتریوز; BO; bilateral oophorectomy; BSO; bilateral salpingo-oophorectomy; CI; confidence interval; HGSC; high grade serous ovarian carcinoma; HR; hazard ratio; ICD; International Classification of Diseases; PID; pelvicinflammatory disease; USO; unilateral salping
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: اندومتریوز; AP-1; activator protein-1; Bax; Bcl-2-associated X protein; Bcl-2; B cell lymphoma-2; CCl4; carbon tetrachloride; COX-2; cyclooxigenase-2; EGF; epidermal growth factor; ELAM-1; endothelial leukocyte adhesion molecule-1; FGF; fibroblast growth factor; GnRH