آشنایی با موضوع

قاعدگی یا عادت ماهانه که به آن پریود، (قاعدگی) رگل و حیض هم می‌گویند به خونریزی دوره‌ای رحم که در واقع خروج خون و قطعات ریزش یافته داخلی رحم می‌باشد، گفته می‌شود. عادت ماهیانه خونریزی ماهانه از رحم بانوان می باشد. به نامهای دیگری مانند قاعدگی، منس و پریود هم خوانده می شود. خون قاعدگی ترکیبی از خون کامل و بافتهای ریزش کرده رحم می باشد. اکثر دوره های قاعدگی بین ۳ تا ۵ روز طول می کشد. چرخهٔ قاعدگی یا سیکل قاعدگی (به پارسی: دَشتان) در واقع دگرگونی فیزیولوژیکی است که در زنان بارور جهت تولیدمثل جنسی رخ می‌دهد و هر ماه یک تخمک بالغ شده و آمادهٔ پروردن جنین می‌شود. در این زمان اندک‌اندک بافت رحم نیز آمادهٔ نگهداری جنین می‌شود. اگر لقاح انجام نشود، تخمک دفع شده و بافت پوششی رحم ریزش می‌کند (دشتان یا قاعدگی). این فرایند به طور زاستاری در دوران باروری جنسی گونه‌های پستانداران ماده رخ می‌دهد. چرخهٔ دشتان زنان در دوران بارداری و شیردهی بازمی‌ایستد. چرخهٔ قاعدگی از زمان بلوغ تا زمان یائسگی ادامه می‌یابد. مدت خونریزی قاعدگی برای چندروز، معمولاً ۳-۵ روز به درازا می‌کشد، اما میان ۲ تا ۸ روز نیز می‌تواند دیگرسان باشد. هر چرخهٔ قاعدگی به طور میانگین ۲۸ روز درازا دارد، یک چرخهٔ قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز دیگرسان است. حجم میانگین خونریزی در هر چرخهٔ ماهانهٔ قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است. در فارسی به دوران خونریزی ماهانه دَشتان گفته می شود و اخیراً فرهنگستان از این واژه برای برساختن واژگان دُش‌دَشتانی(دیس منوره) و بی‌دَشتانی(آمنوره) بهره برده است. چرخهٔ دشتان برای حفظ باروری در زنان و تحت کنترل سیستم اندوکرین ایجاد می شود. این چرخه به سه گام (فاز) بخشبندی می شود: گام فولیکولر گاماوولاسیون یا تخمکگذاری گام لوتِئال اگرچه برخی منابع بخشبندی دیگری دارند: گام قاعدگی یا خونریزی گام تکثیری یا پرولیفراتیو گام ترشحی هر سیکل قاعدگی از نخستین روز آغاز خونریزی قاعدگی شروع می شود. روش های هورمونی جلوگیری از بارداری با تغییر در اندازهٔ هورمون های بدن از بارداری پیشگیری می کنند. ارگانهای دخیل در ایجاد یک سیکل قاعدگی عبارتد از: مغز، غده هیپوفیز، رحم و گردن رحم، تخمدانها و لوله های فالوپ و واژن. تغییر سطح هورمونهای جنسی در بدن باعث ایجاد مراحل مختلف سیکل قاعدگی می شود. دو هورمون اصلی مرتبط با قاعدگی که توسط تخمدانها تولید می شوند عبارتند از استروژن و پروژسترون. هورمونهای FSH و LH که در هیپوفیز ساخته می شوند نیز در این امر سهیم هستند. 28 روز چرخه قاعدگی سیکل قاعدگی یک خانم ممکن است در ماههای مختلف کاملاً شبیه هم نباشد. از طرف دیگر سیکل های هر نفر با دیگری متفاوت است. خونریزیها ممکن است کم، متوسط و زیاد باشد و نیز طول مدت آن می تواند متفاوت باشد. اگرچه اکثر پریودها ۳ تا ۵ روز طول می کشد اما بین ۲ تا ۷ روز نرمال است. در سالهای اول شروع قاعدگی و در سنین نزدیک به یائسگی سیکلها ممکن است کاملاً نامنظم باشند.
در این صفحه تعداد 824 مقاله تخصصی درباره چرخه قاعدگی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI چرخه قاعدگی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: چرخه قاعدگی; Menstrual cycle; Acute pain; Chronic pain; Cholecystectomy; Laparoscopy; Postoperative pain; Ciclo menstrual; Dor aguda; Dor crônica; Colecistectomia; Laparoscopia; Dor pós-operatória;