آشنایی با موضوع

مدفوع Feces ماده‌ای است خمیری شکل و نیمه جامد که از مجاری گوارشی بدن جانوران و از راه مقعد خارج می شود. مدفوع بخشی نرمال از فرآیند گوارش بوده و مدفوع حاوی مواد زائدی است که باید از بدن دفع شوند. مدفوع ممکن است حاوی ذرات غذای هضم نشده، باکتری‎ها، انواع نمک و دیگر مواد باشد. برخی از اوقات مدفوع از نظر رنگ، بافت، مقدار و بو دچار تغییراتی می‎شود. این تغییرات ممکن است نگران کننده باشند، اما معمولاً تغییرات مورد اشاره موارد مهمی نیستند و در طول یکی دو روز برطرف می‎شوند. به هر جهت، در موارد دیگری تغییرات بروز یافته در مدفوع می‎تواند نشان دهندۀ شرایط یا اختلالاتی جدی باشد. کاربرد: با وجودی که مدفوع به‌عنوان بی‌استفاده ترین مواد از بدن موجودات دفن می‌شود، اما این ماده به‌عنوان کود و سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پهن گاو و پشگل گوسفند به‌عنوان کود حیوانی حتی در شهرها برای کاشتِ چمن پارک‌ها و کنار بزرگراه‌ها استفاده می‌شود. در بعضی کشورها، ازجمله برخی جاهای عربستان، از مدفوع انسانی نیز به‌عنوان کود در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود. انواع مدفوع انسان: نمودار مدفوع بریستول، مدفوع انسان را ازنظر شکل به هفت دسته تقسیم می‌کند. در این نمودار، انواع ۱ و ۲ نشان از یبوست دارند. نوع‌های ۳ و ۴ شکل‌های ایدئال مدفوع هستند. انواع ۵ تا ۷ نیز اسهال ملایم تا شدید را نشان می‌دهند. اجزای سازنده مدفوع: ۷۵ درصد آب (در اسهال درصد آب بیشتر و در یبوست کمتر است)، ۲۵ درصد (۱/۳) باکتریهای مرده،۱/۳ باقیمانده غذاهای هضم نشده نظیر سلولز. دیگر اجزای مدفوع را چربی ها (کلسترول)، پروتئین ها، املاح معدنی (فسفات)، موکوس، باکتری های زنده و سلولهای مرده تشکیل می دهند. رنگ مدفوع از ترکیب بیلی روبین حاصل از تجزیه گلبولهای قرمز خون و صفرا (سبز رنگ است) ایجاد می شود. بیلی روبین پس از طی واکنش های پیچیده ای به اوروبیلی نوژن و سپس به استرکوبیلین که رنگ قهوه ای به مدفوع می دهد تبدیل می شود.
در این صفحه تعداد 265 مقاله تخصصی درباره مدفوع که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI مدفوع (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: مدفوع; Cp; calprotectin; IBD; inflammatory bowel disease; FIT; fecal immunochemical test; HEPES; 2-[4-(2-hydroxyethyl)-1-piperazinyl]ethanesulfonic acid; BSA; bovine serum albumin; CD; Crohn's disease; UC; ulcerative colitis; CDAI; Crohn's disease activity index
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: مدفوع; HPA; hypothalamic-pituitary-adrenocortical; PBS; phosphate-buffered saline; RIA; radioimmunoassay; Cortisol; Stress; Hair; Saliva; Feces; Beef cattle;