آشنایی با موضوع

غَنا کشوری در غرب آفریقا است. در گذشته نام این کشور ساحل طلا بود ولی پس از استقلال در ۶ مارس ۱۹۵۷ نام آن به غنا تغییر یافت. کمتر از نیمی از جمعیت غنا مسلمان هستند. جمعیت شیعیان در این کشور بین ۴۰۰ هزارتا یک میلیون نفر برآورد شده است. کشور غنا در غرب قاره آفریقا قرار دارد. این کشور از شرق با توگو و از غرب با ساحل عاج همسایه است و از شمال به بورکینافاسو و از جنوب به اقیانوس اطلس منتهی می‌شود و ۲۳۸،۵۳۵ کیلومتر مربع وسعت دارد. غنا، کشوری نیمه کوهستانی است و آب و هوای آن، گرم و مرطوب و پرباران است و از جمله مهم‌ترین رودهای آن می‌توان به ولتا و شاخه‌های تای سیاه و ولتای سفید اشاره نمود. جنگل‌ها در آن وسعت زیادی دارند و عمدتاً در نواحی جنوبی واقع شده‌اند. اسلام در قرن پنجم هجری توسط عبدالله بن یاسین و ابوبکر لمتونی (پایه گذاران دولت مرابطون) به سرزمین غنا وارد شد و جامعه مسلمان در این کشور به‌ویژه در اطراف رود ولتا شکل گرفت. در قرن هشتم هجری نیز بازرگانان «دیولا» در گسترش اسلام در این سرزمین نقش عمده‌ای ایفا کردند و در نتیجه تلاش‌های این افراد، دولت‌های اسلامی همچون داگومبا و مامپورسی در این کشور به وجود آمد. زمانی که این کشور به استعمار انگلیس درآمد، شهرهایی چون باوکی، تماله و سالوگاوکتی از مراکز مهم اسلامی به شمار می‌رفتند. جنبش جهاد اسلامی نیز که در سال ۱۸۶۰م در شمال نیجریه رخ داد، نقش بزرگی در افزایش نفوذ و گسترش اسلام در میان قبایل شمال غنا داشته است. زبان رسمی غنا انگلیسی است و ۶۷ درصد از مردم به آن تکلم می‌کنند. حکومت این کشور جمهوری است. قانون اساسی کشور در سال ۱۹۷۹ تدوین شده که به موجب آن قوه مقننه از یک مجلس ملی با ۱۴۰ عضو تشکیل یافته‌است. از جمله مهم‌ترین احزاب کشور تا قبل از کودتای ۱۹۸۱ می‌توان به حزب ملی خلق، جبهه خلق، مجمع ملی متحد و حزب سوسیال دموکرات اشاره نمود. کشور غنا در سال ۱۹۵۷ از بریتانیا مستقل شده و روز ملی آن ششم مارس است. از جمله مهم‌ترین صنایع کشور می‌توان به ذوب آلومینیوم، تولید کاکائو و فراورده‌های نارگیلی (روغن نارگیل)، تهیه قهوه، کائوچه، صنایع دستی و استخراجی اشاره نمود. کاکائو (بزرگ‌ترین تولید کننده جهانی)، قهوه، نارگیل، توتون، دام و ماهی نیز از جمله مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور به شمار می‌آید. سرانه زمین کشاورزی برای هر نفر بیش از ۰٫۸۰ هکتار می‌باشد. تولید سالیانه گوشت گاو ۰۰۰، ۲۲ تن، گوشت گوسفند ۱۰هزار تن و صید ماهی ۰۰۰، ۳۸۳ تن می‌باشد. تولید سالانه نیروی الکتریسته نیز معادل ۳/۴ میلیارد کیلووات ساعت است. از جمله مهم‌ترین معادن کشور غنا نیز می‌توان به الماس (دومین تولید کننده جهانی)، طلا (مهم‌ترین معدن کشور، منگنز، بوکسیت، آهن، بریل، نیکل، گرافیت و کرومیت اشاره نمود. از نظر دیرینه شناسی اولین شواهد انسانی مربوط به غنا به حدود ۲ هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد که در تپه‌های نزدیک فرودگاه کوماسی و در گامباگا در شمال حضور پیدا کرده و در سده دهم به اوج خود رسید. در واقع تمدن از شمال کشور و توسط عرب‌ها و اسلام به این منطقه عرضه شد و بعد از قرن پانزدهم با کشف سواحل آفریقا توسط پرتقال، هلند و انگلیس تمدن را از جنوب وارد کشور کردند.
در این صفحه تعداد 1022 مقاله تخصصی درباره غنا که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده غنا
مقالات ISI غنا (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.