آشنایی با موضوع

اووسیت یا اوسایت به سلول جنینی ماده که در فرایند تولید مثل درگیر می‌شود گفته می شود. به عبارت دیگر همان سلول تخمک نابالغ است. سلول های اووسیت اولیه از رشد سلول های اووگونی در هنگام جنینی در دیواره تخمدان حاصل شده و نتیجه تقسیم نمی باشد. اووسیت های اولیه همان اووگونی هایی هستند که وارد فاز تقسیم شده اند و در مرحله پروفاز میوز I متوقف شده اند. حدود ماه سوم جنینی، اووگونی های جنین شروع به تکامل یافتن به اووسیت اولیه می کنند که بعضی از آنها قبلاً واردپروفاز میوز1 شده اند. این فرایند بطور همزمان صورت نمی گیرد و هم درمراحل اولیه و هم مراحل آخر تکامل دیده می شود. تا رسیدن به هنگام تولد تمام اووسیت های اولیه به مرحله پروفاز1 رسیده اند. در جریانی لقاح اسپرم از غشای اووسیت عبور کرده و به داخل تخمک نفوذ می کند. عبور اسپرم با خروج آنزیم‌های آکروزومی و حرکات دم اسپرم عمل می‌گردد. به نظر می‌رسد که غشای سیتوپلاسمی اسپرم و اووسیت به یکدیگر می‌چسبند و سپس در محل چسبندگی غشا از بین رفته و معبری برای ورود اسپرم فراهم می‌شود لذا غشا پلاسمای اسپرم در خارج از اووسیت باقی مانده و فقط سر و دم آن وارد تخمک می‌شود. امروزه به خوبی شناخته شده که طبقه شفاف اطراف اووسیت دارای رسپتورهایی برای اسپرم می‌باشد که این رسپتورها برای هر گونه اختصاصی می‌باشند و به همین دلیل ترکیب اسپرم و اوول دو گونه مختلف در شرایط طبیعی عملی نیست. در انسان، اووسیت ثانوی، با ورود سر اسپرم به سیتوپلاسمش، میوز خود را که در متافاز دو متوقف شده بود به پایان می رساند. معمولا تعداد 150000 اسپرم به ازای هر اووسیت و در صورتیکه علت ناباروری مرد باشد، از 500000 اسپرم به ازای هر اووسیت استفاده می کنند. در صورتیکه اووسیت بالغ باشد، 80 درصد احتمال باروری دارد و هر چه درجه رسیدگی آن کمتر باشد، یا علت نازایی عامل مردانه باشد، احتمال باروری کمتر می شود.
در این صفحه تعداد 474 مقاله تخصصی درباره اووسیت، اوسایت که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI اووسیت، اوسایت (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.