آشنایی با موضوع

رادیوی شناختی یک تکنولوژی مخابرات بیسیم هوشمند است که از محیط بیرونی اش آگاه است و با توجه به آن، پارامترهای عملکردش از قبیل توان ارسالی، فرکانس حامل و روش مدولاسیون را تنظیم می کند تا بتواند هر زمان و در هر مکان که احتیاج شد، مخابره ی قابل اطمینانی داشته باشد و نیز استفاده ی بهینه ای از طیف در دسترس صورت گیرد. پس با سیستم رادیوی شناختی، فرستنده به طورهوشمندانه ای می تواند بفهمد که کدام باندهای فرکانسی در حال استفاده و کدام باندها خالی هستند و میتواند از آنها برای مخابره ی داده ی خود استفاده کند. این تکنولوژی باعث استفاده ی بهینه از منابع طیفی دردسترس و کمتر کردن تداخل روی بقیه ی کاربران میشود. برخلاف شبکه های سیمی که در آن ها انتقال اطلاعات بین گره ها از طریق سیم های مجزا صورت می گیرد، در شبکه های بی سیم این انتقال از طریق یک رسانه مشترک انجام می شود که برای این نوع انتقال داده، امکان ایجاد تداخل بین داده های ارسالی از گره های مختلف نیز وجود دارد در واقع در مخابرات بی سیم، در یک محدوده، تنها یک رسانه فیزیکی وجود دارد و در نتیجه احتمال تداخل بیشتر است. تکنولوژی استفاده از شبکه های بی سیم در دهۀ اخیر به یکی از تکنولوژی های مطرح تبدیل شده است. اختصاص طیف در شبکه های بی سیم فعلی به صورت استاتیک می باشد بر طبق گزارشات صادره توسط کمیسیون مرکزی مخابرات آمریکا، بهره گیری از طیف با توجه به موقعیت ها و زمان های مختلف از حدود 15 درصد تا ماکزیمم 85 درصد می باشد. در سال های اخیر به خاطر افزایش تقاضا برای دسترسی به طیف، این نحوه تخصیص فرکانس با کمبود طیف آزاد در باندهای خاصی مواجه شده است. به علاوه، مقدار زیادی از طیف اختصاص داده شده به صورت بهینه استفاده نمی شود، یعنی کاربران مجاز در آن باند، در تمامی زمان ها از کل پهنای باند اختصاص داده شده بهره نمی برند. محدودیت در طیف قابل استفاده و همچنین بازده کم روشهای تخصیص طیف قدیمی، استفاده از روشی نوین در مخابرات با به کارگیری تکنیک هائی جدید در تخصیص طیف را ایجاب می کند. روش های جدید می بایست به صورت غیرمتمرکز و دینامیک بوده و مشتمل بر منابعی پخش شده در محیط با قابلیت های محاسباتی بالا باشند.
در این صفحه تعداد 337 مقاله تخصصی درباره رادیوی شناختی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI رادیوی شناختی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: رادیوی شناختی; Cognitive radio; Wireless sensor networks; Dynamic radio environment; Event-driven communication; Clustering; Routing protocol; Energy consumption;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: رادیوی شناختی; Electromagnetic spectrum; Mean difference-energy detection; Weight difference-energy detection; Advanced threshold curve; Cognitive radio; Received signal strength indicator;