آشنایی با موضوع

نقشه برداری(به انگلیسی: Mapping) یا مهندسی نقشه‌برداری، شاخه‌ای از علوم مهندسی است که به جمع آوری، آماده سازی، ذخیره سازی، پردازش، مدیریت، تحلیل، تلفیق، بازیابی و انتقال داده‌های مکان مرجع می‌پردازد. معمولاً عملیات نقشه‌برداری شامل دو مرحله برداشت (یا اندازه‌گیری و محاسبه) و ارائه نتایج کار است. در مرحله اندازه‌گیری، از وسایل و دستگاه‌ها (نظیر توتال استیشن‌ها، تئودولیت‌ها، جی‌پی‌اس و …) و نیز روش‌های مختلفی استفاده می‌شود تا داده‌های لازم برای مرحله دوم بدست آید. نتایج کار به صورتهای آنالوگ (نقشه، مقاطع طولی و عرضی و…) یا رقومی (مانند جدول‌ها، مدل‌های رقمی زمین) ارائه می‌گردد. در نقشه‌برداری از مناطق کوچک اثر کرویت زمین تقریباً ناچیز است و می‌توان زمین را در منطقه کوچکی مسطح در نظر گرفت. در مواقعی که زمین را مسطح فرض کنیم روش نقشه‌برداری، مستوی نامیده می‌شود این فرضیه مادامیکه سطح منطقه مورد نظر از چند صد کیلومتر مربع تجاوز نکند قابل قبول است. نقشه‌برداری مسطح (مستوی) برای کارهای مهندسی، معماری، شهرسازی، باستانشناسی، کارهای ثبت و املاکی، تجاری، اکتشافی بکار می‌رود. برای نمایش اطلاعات جمع‌آوری شده در نقشه‌برداری از سیستم تصویر استفاده می‌گردد. رایج‌ترین سیستم تصویر مورد استفاده در نقشه‌برداری، سیستم UTM (Universal Transvers Mercator) می‌باشد. برخی از ابزارها و وسایل متداول و مورد استفاده در نقشه برداری زمینی به شرح ذیل می باشد: 1- زاویه یاب (تئودولیت) 2- ترازیاب(نیوو) 3- متر نواری 4- طولیاب الکترونیکی لیزری 5- توتال استیشن 6- سیستم تعیین موقعیت جهانی(GPS) مهندسی نقشه‌برداری شامل جمع‌آوری داده‌ها، پردازش آنها و ارائه اطلاعات می‌باشد. این رشته نسبت به رشته‌های سنتی مانند عمران، رشته جدید و نوپایی می‌باشد. دروس عمده این رشته در قالب نقشه‌برداری زمینی، فتوگرامتری (تهیه نقشه از عکسهای هوایی)، ژئودزی (محاسبه زمین)، سنجش از دور (تهیه اطلاعات از تصاویر ماهواره‌ای)، کارتوگرافی و سامانه‌های اطلاعات مکانی جهت ترسیم و پردازش اطلاعات جمع‌آوری شده از سطح زمین می‌باشد. دروس این رشته وابستگی زیادی به پیشرفتهای تکنولوژی در زمینه ابزارهای مورد استفاده و نرم‌افزارها دارد. با توجه به تنوع نوع فعالیتهای زمینی و محاسبات نرم‌افزاری، بازار کاری خوبی برای فارغ‌التحصیلان خانم و آقا در طیف گسترده ارگانهای دولتی و خصوصی در قالب کارهای دفتری (کامپیوتری) و کارهای صحرایی (کارگاهی) هم اکنون در داخل و خارج کشور وجود دارد. کارهای دفتری این رشته که با محاسبات، ترسیمات در کامپیوتر همراه است نیازمند صرف دقت، حوصله و هنر می‌باشد و کارهای صحرایی آن که بیشتر آقایان به آن جذب می‌شوند نیازمند پشتکار و تحمل شرایط جوی خارج دفتر است.
در این صفحه تعداد 1545 مقاله تخصصی درباره نقشه برداری که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده نقشه برداری
مقالات ISI نقشه برداری (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: نقشه برداری; CIs; confidence intervals; MDA; mass drug administration; MoHP; Ministry of Health and Population; NSCP; National Schistosomiasis Control Programme; WHO; World Health Organization; S. haematobium; Urine filtration; Mapping; Elimination; Egypt;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: نقشه برداری; electrophysiology; arrhythmia; mapping; ventricular tachycardia; isthmus; ablation; EGM; electrogram; LAVA; local abnormal ventricular activity; LV; left ventricle; NPV; negative predictive value; PPV; positive predictive value; RVA; right ventricular ape