آشنایی با موضوع

کیمبرلیت Kimberlite به سنگ های آذرین اولترامافیکی غنی از پتاسیم اطلاق می‌گردند، که بیشتر حاوی قطعاتی از سنگ‌ها و کانی‌های پوسته و جبه می‌باشند. کیمبرلیت ها اغلب در پوسته های قاره ای در نقاط پایدار (غیر کوه‌زایی) بوجود آمده‌اند، که متعلق به دوره کرتاسه می باشند. کمبرلیت ها سنگ های الترامافیک آلکالن کمیاب هستند. اهمیت این سنگ ها به علت آن است که در آنها مجموعه ای از کانی های استثنایی و زینولیت‌هایی دیده می‌شود که بنا به اصطلاحات پترولوژی تجربی نسبت به دیگر فازهای موجود در سنگ های شناخته شده زمین در فشار و اعماق بیشتری تشکیل گردیده اند. کیمبرلیت ها بعلت داشتن الماس در ساختار خود، از نظر اقتصادی نیز دارای اهمیت زیادی می باشند. تاریخچه: برای اولین بار نام کمبرلیت توسط لویس در 1887 برای توصیف میکا پروتیتهای پورفیری الماس‌دار ناحیه کمبرلی واقع در آفرقای جنوبی ابداع شد. نام کیمبرلیت، بیشتر بیانگر یک اندیشه است نه یک ترکیب شیمیایی ثابت که در یک حلقه بندی اصولی سنگهای آذرین مورد استفاده قرار می گیرد. ژئوشیمی: ترکیب عناصر اصلی اغلب سنگهای خانواده کیمبرلیت با سنگهای اولترامافیک غنی از اولیوین خیلی شباهت دارد. ولی سنگهای کمبرلیت از TiO2، K2O، P2O5 غنی هستند. در ترکیب شیمیایی میانگین کیمبرلیت عناصر لیتیوم، فلوئور، فسفر، پتاسیم، تیتانیم، روبیدیم، استرانسیوم، زیرکونیم، نیوبیم، قلع، باریم، براسئودیمیوم، نئودیمیوم، ساماریم، اروپیم، کادولینیم، هافنیوم، تانتالیوم و سرب 10 تا 100 برابر غنی‌تر شده است. در حالیکه عناصر کربن، سزیم، تانتانیوم، سریم، توریم و اورانیوم در میانگین کمبرلیت بیش از 100 برابر غنی شده است. بنابراین فراوانی عناصر اصلی در خانواده کیمبرلیت با سنگهای اولترامافیک غنی از اولیوین شبیه است. اما فراوانی عناصر ناسازگار بیشتر از میانگین سنگهای اولترامافیک است. در میانگین ترکیب شیمیایی سنگهای کیمبرلیتی که به صورت دایک و دیاترم جایگزین گردیده اند، اختلافات جزئی وجود دارد. فراوانی و توزیع: سنگهای خانواده کیمبرلیت در جنوب (آفریقای جنوبی، نامیبیا، سوازیلند، سوتوآنگولا)، مرکز (زئید، جمهوری آفریقای مرکزی و تانزانیا) و غرب (غنا، گینه، ساحل عاج، لیبریا، مالی، گابن و سیرالئون) آفریقا انتشار گسترده‌ای دارند. سنگهای کیمبرلیتی آفریقا اصولا در مناطق کراتونی قدیمی تر مستقر می‌باشند. در نواحی دیگر واقع در ایالات متحده آمریکا، کانادا، گرنیلند، فنلانو، روسیه، چین، آرژانتین، استرالیا و مالاتیا در جزایر سولومون کمبرلیت ها بطور مجزا یافت می‌شوند.
در این صفحه تعداد 258 مقاله تخصصی درباره کیمبرلیت که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI کیمبرلیت (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.