آشنایی با موضوع

لیستریا Listeria عفونتی ناشی از بلعیدن باکتری لیستریا مونوسیتوژنز است. لیستریا معمولاً به سبب خوردن غذاهای آلوده ایجاد می‌شود. بعد از بلعیدن باکتری، لیستریا از طریق دستگاه گوارش حرکت کرده و در نهایت به جریان خون وارد می‌شود. لیستریا مونوسیتوژنز باکتری غیر هاگ‌زا، غیر شاخه‌دار، منظم، کوتاه، گرم مثبت و بی هوازی اختیاری است که آن را از خاک، غذای حیوانات، آب، مدفوع، گوشت و فراورده‌های آن، شیر و لبنیات و سبزیجات جدا نموده اند. علائم لیستریا با توجه به کتابخانه ملی پزشکی، شامل سردرد، تب، لرز، ناراحتی معده و استفراغ می شود. دوره نهفتگی عفونت لیستریا: دوره نهفتگی عفونت لیستریا به طور شگفت آوری طولانی است. در حالی که بیماری های ناشی از مصرف مواد غذایی بلافاصله پس از مصرف مواد غذایی آلوده فرد را تحت تاثیر قرار می دهند اما اسهال و تب ناشی از مصرف باکتری لیستریا تا مدت ها پس از مصرف بروز نمی کند. در بعضی موارد بروز علائم یک تا سه هفته یا حتی دو ماه طول می کشد. تشخیص: چون لیستریا علائمی دارد که بسیار شبیه به آنفولانزاست، لازم است علاوه بر معاینه فیزیکی، آزمونی نیز توسط دکتر اجرا شود. آزمایش خون رایج ترین روش تعیین ابتلای فرد به لیستریاست. دکتر می تواند از آزمایش ادرار یا آزمایش مایع نخاعی نیز استفاده کند. انتقال بیماریی: مهمترین روش انتقال این باکتری از راه مواد غذایی می‌باشد. از سال ۱۹۸۰ موارد زیادی از درگیری با این باکتری به صورت همه‌گیر یا موارد تک گیر بر اثر مصرف غذای آلوده گزارش شده‌است. از آنجاییکه این باکتری در همه جا یافت می‌شود، باید با کنترل بیشتر چرخه تولید و توزیع مواد غذایی تلاش خود را برای پیشگیری از این عفونت افزایش دهیم. پتانسیل بالای خطر آلودگی محصولات گوشتی و شیر خام و پاستوریزه و فراورده‌های شیر با این باکتری در مطالعات بسیاری از کشورهای مختلف نشان داده شده‌است. درمان: در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به لیستریا برای درمان صرفا باید به سیستم ایمنی بدن خود اعتماد کنند. کسانی که با موارد شدیدتر درگیر باشند، نوزادان و یا خانم های باردار، غالبا نیازمند آنتی بیوتیک می باشند.
در این صفحه تعداد 370 مقاله تخصصی درباره لیستریا که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI لیستریا (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.