آشنایی با موضوع

به مولکول‌های ازون تشکیل‌دهنده تروپوسفر زمین، ازون تروپوسفری می‌گویند. این مولکول‌ها بر خلاف مولکول‌های ازون تشکیل‌دهنده لایه ازون که پالاینده هستند، آلاینده هستند و موجب آسیب‌هایی می‌شوند. اوزون تروپوسفری که گاهی آن را اوزون بد هم می نامند. یک آلاینده ی انسانی است که در نتیجه عملکرد موتور های درونسوز با سوختن بنزین و نیروگاهها با سوختن ذغال سنگ تشکیل می شود. اگزوز خودروها و آلاینده های صنعتی موجب گسترش گازهای NOx ( نیتروژن مونوکسید و نیتروژن دی اکسید) و همچنین ترکیبهای آلی فرار (VOC ) می شوند. NOx و VOC با انجام واکنش شیمیایی با اکسیژن درطی یک روزآفتابی و خشک که معمولاً اواسط تابستان یااوایل پاییز است موجب تشکیل اوزون تروپوسفری می شوند. این اتفاق در بعدازظهرها به اوج خود می رسد و در اوایل غروب و ابتدا ی شب کمتر دیده شده است. اوزون تروپوسفری در سرتاسر جهان: اوزون تروپوسفری در نیمکره های شمالی و جنوبی با فرارسیدن تابستان و گرم شدن آب و هوا افزایش می یابد. قسمت اعظم اوزون تروپوسفری را تابستان ها در نیمکره شمالی می توان مشاهده کرد. اگرچه آلاینده اوزون به طور عمده در هوای شهرها و مناطق حومه شهرها بیشتر تشکیل می شود ولی به هر حال در مناطق روستایی نیز (تا شعاع 150 کیلومتر دورتر از مراکز صنعتی و آلوده شهری) با وجود وزش بادها ی مخالف و عبور و مرور کامیون ها و خودروها تشکیل اوزون تروپوسفری را می توان محتمل دانست.
در این صفحه تعداد 209 مقاله تخصصی درباره ازون تروپوسفری که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ازون تروپوسفری (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: ازون تروپوسفری; A; Photosynthesis; AO; Ambient Ozone; AOT40; Accumulated O3 exposure over threshold of 40 ppb; APX; Ascorbate peroxidase; ASA; Ascorbic acid; CAT; Catalase; DAG; Days after germination; E; Transpiration; EO; Elevated ozone; Fv/Fm; maximal photochemical ef
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: ازون تروپوسفری; Anthropogenic volatile organic compound; Photochemical oxidant; Tropospheric ozone; Total OH reactivity; Environmental chamber; FT-IR; Fourier-transform infrared spectroscopy; Gly; glyoxal; HC; hydrocarbon; MCM; Master Chemical Mechanism; LIF; laser-induc