آشنایی با موضوع

به زمین دائم یخ‌بسته و لایه همیشه‌منجمد خاک که معمولاً در نواحی قطبی و نیمه‌قطبی یافت می‌شود، خاک مُنجَمد (به انگلیسی: Permafrost) گفته می‌شود. بنا بر تعریفی دقیق‌تر، اگر خاک ناحیه‌ای برای دو سال یا بیشتر به حالت یخ‌بسته بماند به آن خاک منجمد می‌گویند. به‌جز مناطق قطبی، در برخی مناطق کوهستانی نیز به خاک دائما منجمد برمی‌خوریم. خاک‌های منجمد مهمترین انبار متان در کره زمین هستند. پس از آخرین دوران یخبندان ارتفاع آب دریاها ۱۰۰ متر بیشتر از امروز بوده است. پس از انجماد مناطق گسترده‌ای از دریاها و رودهای موجود در قطب شمال در منطقه سیبری شرقی، حدود ۲ میلیون کیلومتر مربع از دریاها یخ زد. بستر این دریاها از خاک منجمد تشکیل شده است. عمق خاک منجمد در سیبری و اقیانوس منجمد شمالی گاهی به ۱۵۰۰ متر می‌رسد. پرمافراست Permafrostلایه ای از سطح زمین مرکب از خاک، سنگ و یخ و مواد ارگانیک است که می تواند حالت منجمد خود را در دمای پایین تر از صفر درجه به مدت دو سال پیاپی حفظ کند. نواحی کم ارتفاعی از پرمافراست در آنها به وجود می آید، براساس یکپارچگی جغرافیایی به چندین زون تقسیم می شوند. براساس این طبقه بندی، یک پرمافراست یکپارچه 90 تا 100 درصد، یک پرمافراست قطعه قطعه 30 تا 90 درصد و نوع پراکنده 5 تا 50 درصد منطقه ای را که در آن قرار گرفته، می پوشاند. در نیمکره شمالی نواحی که دارای پرمافراست هستند، 25% یا 23 میلیون کیلومتر مربع از خشکی را در بر گرفته اند. ضخامت پرمافراست از کمتر از یک متر تا بیش از 1500 متر دیده شده است. بیشترین پرمافراست موجود در جهان طی دوره های یخچالی به وجود آمده و دوره های گرمایش مانند آنچه در هولوسن در 000/10 سال قبل رویداد را پشت سر گذاشته اند. برخی از انواع کم ضخامت انها (30 تا 70 متر) طی دومین بخش هولوسن یعنی 6000 سال و بعضی نیز در عصر یخبندان کوچک که 400 تا 150 سال قبل به وقوع پیوست، به وجود آمده اند. در درون قاره ها، دمای نواحی پر مافراستی در محل مرز پیوستگی و نواحی ناپیوستگی ها در حدود 5- درجه سلسیوس است (در این مناطق دمای متوسط سالانه 8 درجه سلسیوس است). نوعی از پرمافراست نیز در کف دریاها مشاهده شده که دما در آنجا مانند پوسته قاره ای اقیانوس منجمد شمالی، صفر درجه است
در این صفحه تعداد 576 مقاله تخصصی درباره خاک‌ منجمد که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI خاک‌ منجمد (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: خاک‌ منجمد; Permafrost; Shear and compressional wave velocity; Small-strain elastic moduli; Poisson's ratio; Bender element (BE) and bending disk (BD) method;