آشنایی با موضوع

زیست‌شناسی بقا یا زیست نگهداری(Conservation biology) دانشی است که به مطالعه طبیعت و بررسی تنوع زیستی زمین به منظور حفاظت از اکوسیستم‌ها، زیست‌گاه‌ها و گونه‌های زیستی می‌پردازد. در طی میلیون‌ها سال فرگشت، تلاش برای زنده ماندن یا همان بقا و افزایش حداکثری تولیدمثل که از آن با عنوان موفقیت تولیدمثلی یا موفقیت در تولیدمثل یاد می‌شود، از جمله غرایز اصلی در همه گونه‌های موجودات زنده و انسان بوده که رفتار او را هدایت کرده است. منشاء بسیاری از رفتارهای انسان و از جمله رفتارهای جنسی او را، در این دو غریزه می‌توان یافت. گونه‌هایی که و یا افرادی در یک گونه که، تلاششان برای بقا زیاد نبوده یا توانایی رقابت با سایرین را نداشته‌اند، محکوم به نابودی به‌وسیله سایر گونه‌ها یا افراد دیگرِ گونه خود، بوده‌اند. تولیدمثل موفق، به معنای تعداد فرزندان قادر به بقا و تولیدمثلی است که موجود زنده، از خود بجای می‌گذارد. این رشته ترکیبی از علوم اقتصاد و مدیریت منابع طبیعی است. برای رسیدن به این هدف، زیست نگهداری شناسان باید همه رده‌های سلسله مراتب زیست شناسی را از رده ژن شناختی گرفته تا رده چشم‌انداز مورد توجه قرار دهند. دانش‌های اجتماعی نیز به طور ویژه برای این رشته دارای اهمیت هستند، به گونه‌ای که نیازها و ارزشهای انسانی در هر برنامه ریزی برای مدیریت و نگهداری باید مورد توجه قرار گیرند. کاهش سریع زیستگاه‌های طبیعی جانداران در سراسر جهان بر اهمیت فراگیری و گسترش این علم افزوده است. در طول میلیون‌ها سال زندگی وحشی بشر، آن‌هایی که به‌وسیله ابراز هر گونه صفت جسمی یا رفتاری مؤثر در افزایش دادن احتمال بقا و تولیدمثل، تناسب خود را افزایش می‌دادند، امکان گسترش ژنتیکی نیز پیدا کرده اند. البته تناسب، طیف زیادی از صفات را در بر میگرفته که همه آنها در دنیای امروزی منفی تلقی نمی‌شوند و در واقع تعداد زیادی از آنها هنوز هم ارزشمندند. هوش یکی از این صفات است. آن دسته از نیاکان ما که هوشمندی بیشتری داشتند، سازگازی بیشتری با محیط و در نتیجه تناسب بیشتری نیز داشته‌اند. این هوشمندی بالاتر، یکی از رموز بقای انسان و فرگشت یافتگی او از گونه های پایین‌ترفرگشتی مانند شامپانزه‌ها و دیگر میمون‌ها، بوده است.
در این صفحه تعداد 3595 مقاله تخصصی درباره زیست‌شناسی بقا که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده زیست‌شناسی بقا
مقالات ISI زیست‌شناسی بقا (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: زیست‌شناسی بقا; Conservation; Biological control; Meligethes; Brassica napus; Carabidae; Functional biodiversity; Habitat management; Predators; Semi-Natural habitat;