آشنایی با موضوع

فرسایش خاک (Soil erosion) به جدا شدن ذرات خاک در اثر عوامل مختلف مانند آب، باد و. . . گفته میشود. فرسایش فرایندی است که طی آن ذرات خاک از بستر خود جدا شده و به کمک یک عامل انتقال دهنده به مکانی دیگر حمل می‌شوند. به طور کلی کلمه فرسایش از دو جهت قابل بحث می‌باشد؛ معنی وسیع کلمه شامل فرسایش‌های آبی و بادی و یخچالی است و معنی خاص کلمه بدون در نظر گرفتن حالت‌های مشخص آن در مورد فرسایش در خاکهای کشاورزی می‌باشد. وقتی از فرسایش صحبت می‌شود، فوراً آثار و علایمی که مشخص کننده نوع فرسایش است در نظر مجسم می‌گردد که با تخریب، برداشت، حمل مواد و رسوب یا تجمع مواد همراه می‌باشد. فرسایش خاک یک پروسه منفی طبیعی وغیر طبیعی است که در مناطق خشک و نیمه خشک و مناطق سیلاب زده رخ می‌دهد. درین صورت خاک تخریب گردیده زمین حاصلخیزی خودرا از دست می‌دهد. درین حال گیاه نرویده محل به صحرا مبدل می‌گردد. عوامل متعددی سبب از بین رفتن خاک می شوند. برخی از این عوامل عبارتند از: نابود شدن پوشش گیاهی، کندن و برداشتن خاک، شخم زدن نامناسب، شیب زمین، آب های جاری مثل رودها و سیلاب ها که سبب کندن و بردن خاک و در نتیجه فرسایش و از بین رفتن خاک می شود، هم چنین چریدن پی در پی و بی رویه دام ها نیز می تواند باعث نابود شدن پوشش گیاهی یک منطقه شود. نبودن پوشش گیاهی در یک منطقه نیز می تواند باعث فرسایش خاک شود. ریشه کلمه فرسایش به معنی ساییده شدن سطح زمین و ساییدگی است. فرسایش فرآیندی است که طی آن ذرات خاک از بستر اصلی خود جدا می شوند و به کمک یک عامل که آن ها را منتقل می کند، به مکانی دیگر حمل می شوند. انتقال ذرات خاک از محلی به محل دیگر می تواند توسط آب صورت بگیرد که در این صورت به آن فرسایش آبی گفته می شود. اگر انتقال ذرات توسط باد انجام شود به آن فرسایش بادی گفته می شود. فرسایش آبی در واقع یکی از پدیده های معمولی زمین شناسی است که به وسیله آن کوه ها بتدریج فرسوده شده و دشت ها، دره ها و بستر رودخانه ها و دلتاها، تشکیل می یابند. این نوع فرسایش که به کندی صورت می گیرد، فرسایش طبیعی نامیده می شود. در صورتی که فرسایش با سرعت خیلی بیشتری انجام شود و حالت تخریبی به خود بگیرد، به آن فرسایش تخریبی گفته می شود. در اثر وجود برخی عوامل در بعضی زمان ها، فرسایش افزایش و کاهش پیدا می کند، اما فرسایش پیوسته در حال انجام گرفتن بوده هست و در آینده نیز همچنان ادامه خواهد یافت. روش های نادرست بهره برداری از زمین سبب تشدید فرسایش می گردد. برخی از این روش ها عبارتند از: قطع بی رویه درختان، چرای بیش از حد، توسعه بی رویه اراضی دیم، شخم در جهت شیب، معدن کاری، جاده سازیی و. . . قطع درختان جنگلی و از بین بردن فضای سبز سبب فرسایش می شود. این کار ممکن است با اهداف صنعتی، تجاری، کشاورزی و. . . انجام شود. هم چنین چریدن بیش از حد دام ها و رفت و آمد دام سبب جدا شدن ذرات خاک ار هم و در نتیجه فرسایش خاک می شود.
در این صفحه تعداد 1189 مقاله تخصصی درباره فرسایش خاک که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده فرسایش خاک
مقالات ISI فرسایش خاک (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: فرسایش خاک; OI; organic inputs; NI; no inputs; SOC; soil organic carbon; SOM; soil organic matter; D50; sediment median diameter; Soil erosion; Size selectivity; Stable carbon isotope ratio; Element enrichment; Non-point source pollution; Artificial rainfall;