آشنایی با موضوع

آلودگی(به انگلیسی: contamination)به ورود آلاینده‌ها به یک محیط که باعث ناپایداری، اختلال، آسیب یا ناراحتی در آن محیط برای موجودات زنده شود آلودگی گفته می‌شود. آلودگی می‌تواند به شکل مواد شیمیایی باشد یا در شکل انرژی برای نمونه، صدا، گرما یا نور محیط را آلوده کند. مواد آلوده‌کننده‌ ای که در پی رویدادهای طبیعی پدید می‌آیند زمانی به عنوان آلاینده شناخته می‌شوند که میزان آن‌ها از حدّ طبیعی بگذرد. وجود عامل بیمارى‌زاى عفونى بر سطح بدن و نیز بر لباس، اسباب‌بازی، بستر خواب، لوازم جراحى یا پانسمان، یا دیگر لوازم بى‌جان یا بر روى مواد ازجمله آب، شیر، و خوراک را آلودگى میکروبى مى‌نامند. آلودگی را اغلب در دو گونه دسته‌بندی می‌کنند: آلودگی با منبع نقطه‌ای و آلودگی با منبع غیرنقطه‌ای. نوع اول برای نمونه آلودگی آب است که در منبعی نقطه‌ای سرچشمه می‌گیرد نظیر مجرای خروجی یک فاضلاب. نوع دوم به آلودگی تغذیه شده از یک ناحیه وسیع و نه از یک محل ویژه اشاره دارد. مؤسسه بلک ‌اسمیت هرساله فهرستی از آلوده‌ ترین مکان‌های کره زمین را منتشر می‌کند. در سال ۲۰۰۷ آلوده ‌ترین نقاط به ترتیب در جمهوری آذربایجان، چین، هند، پرو، روسیه، اوکراین و زامبیا قرار داشتند. طی گزارشی منتشر شده توسط نشریه معتبر پزشکی “لانست”، عامل ۹ میلیون مرگ و میر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۵ به آلودگی مرتبط بوده است. تقریباً تمام این مرگ و میرها در کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین اتفاق افتاده است، که می‌توان از آن به عنوان عامل یک چهارم کل مرگ و میر این مناطق نام برد. بنگلادش و سومالی بیشترین خسارت را دیده اند. آلودگی هوا: هوا بیشترین تأثیر را در بین آلاینده ها دارد که سهم آن دو سوم کل آسیب های ناشی از آلودگی است. برونو و سوئد کمترین سهم تلفات جانی مرتبط با این مسئله را در داشته اند. بیشتر این تلفات ناشی از بیماری ‌های مرتبط با آلودگی همانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه بوده است. پروفسور فیلیپ لندریگان پژوهشگر مدرسه پزشکی ایکان در مونت سیانای نیویورک می گوید: «این امر بیشتر از آن که یک چالش محیطی باشد تهدیدی عمیق و همه جانبه برای سلامت و تندرستی انسان است که جوانب زیادی از را تحت تأثیر خود قرار داده است» آلودگی در ده کشور اول جهان خطرناک ترین نوع آنها، آلودگی هوا، که عامل ۶٫۵ میلیون مرگ زودرس در جهان است که شامل گازها و و ذرات معلق در هوا که ناشی از عوامل بیرون از خانه هستند و آلودگی های ناشی از فعالیت‌ هایی مانند سوزاندن چوب و زغال توسط خانواده ها بعنوان منابع آلاینده درونی به شمار می روند. بزرگترین آلودگی خطرساز بعدی، آلودگی آب ها است، که با یک میلیون و هشتصد هزار مورد مرگ و میر مرتبط است، در حالی که وضعیت نا مناسب آب در محل کار در بیش از ۸۰۰٫۰۰۰ مورد تلفات در سراسر جهان نقش مهمی دارد! حدود ۹۲ درصد این تلفات جانی در کشورهای فقیر اتفاق می افتد، که بزرگترین تأثیرات آن در کشورهایی رخ می دهد که به سرعت در حال گسترش اقتصادی هستند مانند کشور هندوستان که بالاترین سطح مرگ و میر ناشی از آلودگی و چین که یک شانزدهم این میزان را داراست. در ایالات متحده تخمین زده می شود که بیش از ۱۵۵۰۰۰ مرگ و میر، ناشی از آلودگی می باشد. صاحب نظران می گویند وضعیت نا مناسب هوا بصورت نامتناسب بر فقرا، آن‌هایی که در کشورهای فقیر و ثروتمند هستند تأثیر گذاشته است.
در این صفحه تعداد 1973 مقاله تخصصی درباره آلودگی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI آلودگی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: آلودگی; Mobile phone; Infection control; Contamination; Education; Nosocomial infection; Hospital-acquired infection; HCW; Health Care Worker; ATP; Adenosine Triphosphate; HAI; Hospital Acquired Infection; HSE; Health Service Executive; RLU; Relative light Units;