آشنایی با موضوع

جمهوری سودان Sudan در شمال شرقی قاره آفریقا قرار دارد. این کشور، تا قبل از جدا شدن سودان جنوبی، دهمین کشور جهان از نظر وسعت بود. سودان از شمال با کشورهای مصر و لیبی، از غرب با چاد و آفریقا مرکزی، از جنوب با سودان جنوبی و از شرق با اتیوپی و اریتره همسایه است و دریای سرخ این کشور را‌ از عربستان سعودی جدا می‌کند. نام این کشور نامی عربی و به معنی سرزمین مردمان سیاه است. حدود 70 درصد مردم سودان از دین اسلام پیروی می‌کنند و پیروان ادیان بومی حدود 25 درصد و مسیحیان حدود 5 درصد جمعیت سودان را تشکیل می‌دهند. پایتخت این کشور خارطوم نام دارد و دارای یک جمعیت قابل توجه از مسیحیان است. جغرافیا: جمهوری سودان با یک میلیون و ۸۸۶ هزار و ۰۶۸ کیلومتر مربع گستره در شمال آفریقا و در کنار دریای سرخ، میان مصر و اریتره است. درازای کرانه‌های سودان به ۸۵۳ کیلومتر می‌رسد. بخش پهناوری از سودان را دشت‌های بزرگی تشکیل می‌دهد که به دست دره بزرگ رودخانه نیل به دو بخش خاوری و باختری جدا می‌شود. همچنین ۵ درصد از خاک این سرزمین را زمین‌های قابل کشت و ۴۶ درصد از آن را چراگاه‌های طبیعی شامل می‌شوند. پست‌ترین بخش سودان در کرانه دریای سرخ هم سطح آبهای جهان است و بلندای بلندترین بخش این کشور در قله «کینیتی» به ۳۱۸۷ متر می‌رسد. آب و هوای سودان گرم و خشک است. آب و هوا: سودان دربخش مداری آفریقا است و آب و هوای آن در جنوب استوایی و در مرکز سافنا و در شمال قاره‌ای است. بخش دریای سرخ خاوری دارای باران‌های زمستانی است و از مارس تا ژوئن درجه گرمای بالاست و در روز به ۴۲ و در شب ۲۷ درجه سلسیوس می‌رسد. با ریزش باران درجه گرما کاهش یافته و از ماه ژوئیه تا اکتبر ادامه می‌یابد. از نوامبر تا فوریه هوا گرم و معتدل شده و درجه گرما در روز به ۳۰ درجه و در شب ۱۶ یا پائین‌تر می‌رسد. سیاست در سودان: در سودان رئیس‌جمهور قدرت را در دست دارد. اعضای کابینه و حاکمان 26 ایالت این کشور را شخص رئیس جمهور تعیین می‌کند. بین این کشور با چاد در سال 2005 جنگ درگرفت. اقتصاد در سودان: سودان از جمله کشورهای فقیر جهان محسوب می‌شود و حدود 80 درصد جمعیت سودان در بخش کشاورزی و دامداری فعالیت دارند که عمدتا به صورت سنتی اداره می‌شود. این کشور دارای منابع نفت خام نیز هست که عمدتا در مناطق جنوبی واقع است و تولید آن در سال 2004 به حدود 200 هزار بشکه در روز رسید. تولید ناخالص داخلی سودان 8/107 میلیارد دلار است. نیروی کار این کشور هفت میلیون و 415 هزار نفر است. 7/18 درصد از جمعیت در سن کار این کشور بیکار هستند. 40 درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در آن 3/5 درصد است.
در این صفحه تعداد 359 مقاله تخصصی درباره سودان که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده سودان
مقالات ISI سودان (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: سودان; WEN; Water-Energy Nexus; WEP; Water-Energy Productivity; JAD; Jebel Aulia Dam; WN; White Nile; BCM; Billion Cubic Meters; masl; meters above sea level; MOL; Minimum Operating Level; FSL; Full Supply Level; COL; Constant Operating Level; Nexus; Global Prec
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: سودان; Sowing date; Rainfall variability; Rainfed agriculture; Integrated water resources management (IWRM); Integrated coping strategies; Agricultural policies; Sorghum; Sahel; Sudan;