آشنایی با موضوع

گوشته یا جبه به قسمتی از زمین گویند که در فاصله ۲۹۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد. گوشته حدفاصل بین پوسته و هسته می‌باشد. گوشته بر اساس ترکیب شیمیایی به سه قسمت تقسیم می شود که یک قسمت آن گوشته ی بالایی یا گوشته ی فوقانی است. گوشته فوقانی upper mantle: این بخش تا عمق ۳۷۰ کیلومتری زمین را شامل می شود و به سه بخش کوچک تر تقسیم می شود که به ترتیب از بالا به پایین عبارتند از: 1- بخش جامد گوشته: تا عمق ۱۰۰کیلو متری را دربر می گیرد و سنگ کره را تشکیل می دهد. سنگ کره به قطعاتی تقسیم شده که به هر یک از آنها صفحه می گویند. صفحه ها نسبت به یکدیگر در حال تغییر و جابجائی می باشند که این حرکت ها رویدادهای زمین شناسی را بوجود می آورد. محققین زمین شناسی بر وجود سنگ های فوق بازی در این قسمت اتفاق نظر دارند، اما در مورد توزیع آن اتفاق نظر ندارند. 2- منطقه سرعت کم: این بخش بین اعماق ۱۰۰تا ۲۵۰ کیلومتری قرار دارد. در این قسمت فرآیند ذوب بخشی که نتیجه تجمع جریان های حرارتی زمین است باعث کاهش سرعت امواج لرزه ای می گردد. 3- بخش قاعده ای گوشته بالایی: بین اعماق۲۵۰تا۳۷۰ کیلومتری زمین را شامل می شود.
در این صفحه تعداد 258 مقاله تخصصی درباره گوشته فوقانی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI گوشته فوقانی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.