آشنایی با موضوع

واژه زئونوز‌ (Zoonosis )، اولین بار در 1888 توسط رادولف ویرشو (80-1875) به بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان اطلاق گردید و آنها را تحت عنوان بیماری‌های عفونی واگیردار، قابل انتقال بین انسان‌ها و حیوانات تعریف کرد. این واژه، از Zoio یونانی یا Zoo به معنی "حیوانات" به علاوه nosos یونانی به معنی "بیماری" ساخته شده است. بیماری‌های قابل انتقال بین انسان یا حیوان، عفونت‌ها یا بیماری‌هایی هستند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم بین حیوانات و انسان‌ها،از جمله از راه مصرف مواد غذایی آلوده یا از طریق تماس با حیوانات آلوده منتقل ‌شوند. شدت این بیماری‌ها در انسان‌ها از نشانه‌های بالینی خفیف تا شرایط تهدیدکننده حیات متغییر است. زئونوزها (Zoonosis) فرآیندی را تشریح می‌نماید که از طریق آن یک بیماری عفونی بین گونه‌ها (برخی اوقات به عنوان ناقل) از حیوانات به انسان‌ها یا از انسان‌ها به حیوانات منتقل‌می‌شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 1959، بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، بیماری‌ها و عفونت‌هایی هستند که به شکل طبیعی بین حیوانات مهردار و انسان منتقل می‌شوند. بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، بیماری‌ها، عفونت‌ها و آلودگی‌های انگلی هستند که بین انسان و سایر حیوانات مهردار (وحشی، اهلی شده و اهلی) و یا بالعکس در شرایط طبیعی منتقل می‌شوند. این تعریف شامل عوامل غیر عفونی مانند توکسین ها و سموم نیز می‌شود. مهمترین و مطرح ترین بیماریهای زئونوز عبارت اند از: لیشمانیوزها(ازجمله سالک و کالاآزار)، تب مالت، تب کریمه کنگو، تب دنگ، سیاه زخم، هاری وحیوان گزیدگ، لپتوسپیروزیس، کیست هیداتید، مشمشه و توکسوپلاسموزوجنون گاوی. بیشترین خطر انتقال این بیماریها به انسان در زمان تماس مستقیم و یا غیر مستقیم انسان با حیوانات، محصولات آنها و یا محیط زندگی آنها می باشد. بیشتر از 60 درصد عوامل عفونی تازه شناخته شده که در دهه های گذشته انسانها را تحت تاثیر قرار داده است دارای منشاء حیوانی بوده اند. 70 درصد از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان از حیات وحش نشات گرفته است. بعضی از بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان از طریق غذا( تب مالت، سل)، برخی بوسیله گزیده شدن بوسیله پستانداران (هاری) و یا گزش حشرات( تب دره ریفت) و گروهی از طریق آلودگی محیط زیست (هیداتیدوزیس) قابل انتقال هستند. هر بیماری که بطور طبیعی از حیوان مهره دار به انسان و یا بالعکس منتقل شود در گروه زئونوزها قرار می گیرد. بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان از قرنها پیش تشخیص داده شده و در حدود 200 مورد از آنها توصیف شده اند. این گروه از بیماریها بوسیله انواع عوامل بیماریزا از جمله باکتری ها، انگلها، قارچها و ویروس ها ایجاد می شوند.
در این صفحه تعداد 401 مقاله تخصصی درباره زنوزها، زئونوز که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI زنوزها، زئونوز (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: زنوزها، زئونوز; One health; Field trip; Experiential learning; Veterinary education; Cultural competence; Zoonoses; Animal behavior; CPE; Centennial Parklands Experience; CPEC; Centennial Parklands Equestrian Centre; DVM; Doctor of Veterinary Medicine; IPE; Interprofessi
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: زنوزها، زئونوز; Arthropods; Helminths; Wildlife; Europe; Wild canids; Wild felids; Zoonoses; Echinococcus multilocularis; Thelazia callipaeda; Dirofilaria; Onchocerca lupi; Toxocara canis; Aelurostrongylus abstrusus; Troglostrongylus brevior; Angiostrongylus vasorum