آشنایی با موضوع

مارمولک Lizard نام عمومی گروه بسیار بزرگی از خزندگان است که از نزدیک به ۵۶۰۰ گونه تشکیل می‌شوند. مارمولکها جانورانی شکارچی بوده و بسته به اندازه و جثه ازحشرات، بندپایان و گاهی جوندگان تغذیه می کنند. بعضی از مارمولک هایی که روی دیوار خانه ها دیده می شوند، به قصد شکار بندپایانی از قبیل عنکبوت ها، رتیل ها و حشراتی که دور نور لامپ ها جمع شده اند به آنجا می آیند. اندازه آنها از اندازه ۲ سانتی متر تا حدود 5/۳ متر متفاوت است. دمای بدنشان تابع درجه حرارت محیط بوده و با تغییر در درجه حرارت محیط تغییر می کند، پس در درجه حرارت های پایین به ویژه پاییز و زمستان به خواب زمستانی و در روزهای گرم تابستان به خواب تابستانی می روند. مارمولک‌ها در سرتاسر کره زمین بجز قطب جنوب و قطب شمال پراکنده شده‌اند. مارمولکها در همه جای ایران از بیابان های پست با زمین های داغ تا مناطق مرطوب و جنگلی شمال، سواحل دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان، ارتفاعات کوه های البرز و زاگرس و مناطق مسکونی پراکنده هستند. اکثر مارمولک‌ها چهار اندام حرکتی، گوش‌های خارجی و یک دُم دارند. مارمولک‌ها دید پیشرفته‌ای دارند و قادرند رنگ‌ها را ببینند، همچنین دارای حس بویایی قدرتمندی نیز هستند. پوست بدن مارمولک‌ها مانند بسیاری خزندگان دیگر دارای فلس است. مارمولک ها در زمان احساس خطر روش های متفاوتی دارند: 1- فرار: برخی مارمولک ها بلافاصله پس از احساس خطر به سرعت فرار می کنند. 2- برخی مارمولک ها از دم خاردار خود برای دفاع از جانشان و دور کردن حیوان مهاجم استفاده می کنند به نحوی که بلافاصله داخل سوراخ خود فرار کرده و با حرکت دادن دم تیغ دارشان و ایجاد ضربات محکم، جانور شکارچی را از خود دور می کنند و برخی مارمولک ها علاوه بر وارد کردن ضربات قوی توسط دم، گازهای محکمی می گیرند. 3- مکانیسم دیگری که در اکثر مارمولک ها دیده می شود قطع شدن دم به صورت ارادی است. دم برخی از مارمولک ها در زمان ایجاد تماس توسط دشمن به طور ارادی طی عمل انقباض ماهیچه های دم کنده می شود. دم کنده شده به علت باقی ماندن خاصیت عصبی- عضلانی به طور موقت شروع به جنبیدن کرده و حواس جانور شکارچی را به خود جلب می کند. در این حین حیوان فرصت فرار می یابد.
در این صفحه تعداد 370 مقاله تخصصی درباره مارمولک که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI مارمولک (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: مارمولک; ecological variation; extrapair association; lizard; pair bond; resource availability; skink; social network; temporal network dynamics; Tiliqua rugosa;