آشنایی با موضوع

خاورمیانه(به انگلیسی: Middle East) منطقه‌ای است فراقارّه‌ای که شامل بیشتر غرب آسیا و مصر است. این ناحیه گروه‌های فرهنگی و نژادی گوناگونی مانند ایرانیان، آشوری‌ها، آذربایجانی‌ها، ترک‌های آناتولی، کردها، عرب‌ها و بربرها را در خود جای داده‌است. زبان‌های اصلی این منطقه عبارت است از فارسی، ترکی آذربایجانی، کردی، لری، بلوچی، آشوری، ترکی استانبولی، عربی و عبری. در برخی زمینه‌ها واژه بسط یافته خاورمیانه به تازگی شامل کشورهای افغانستان، پاکستان، قفقاز، آسیای مرکزی و آفریقای شمالی شده‌است که علاوه بر آنچه یاد شد زبان اردو و پشتو را نیز در بر می‌گیرد. بسیاری از تعریف‌های «خاورمیانه» ـ چه در کتابهای مرجع و چه در اصطلاح عامیانه ـ آن را ناحیه‌ای در جنوب غربی آسیا و دربرگیرندهٔ کشورهای بین ایران و مصر معرفی می‌کنند. با این که بخش بیش‌تر کشور مصر (به جز صحرای سینا) در آفریقای شمالی واقع شده ولی آن را جزو «خاور میانه» می‌دانند. کشورهای شمال آفریقا از قبیل لیبی، تونس و مراکش بر خلاف خاورمیانه، در رسانه‌های عمومی کشورهای آفریقای شمالی خوانده می‌شوند. خاور میانه گهواره‌ ای از اولین تمدن‌ها در جهان است، و زمینی که در آن چهار دین زرتشت، مسیحیت، یهودیت و اسلام بوجود آمده، و زادگاه بیشتر پیامبران بوده و یکی از مذهبی‌ترین مناطق در جهان است. در این منطقه، تعداد زیادی مکان‌های مذهبی جای گرفته‌اند. در حال حاضر، این محدوده در کشاکش نا آرامی‌های سیاسی و انقلاب قرار دارد. اینکه ایران را جزو خاورمیانه بدانیم بحث برانگیز است و عده‌ای آن را جزو جنوب آسیا یا آسیای مرکزی می‌دانند. واژه خاورمیانه نخستین بار در 1281 شمسی/ 1902 میلادی توسط یک آمریکایی به نام «آلفرد تایر ماهان» برای توصیف منطقه بین خاور دور و نزدیک به کار رفت. اصطلاح خاورمیانه به علت اینکه از قاره اروپا به آن نگریسته می شد، نه خاور نزدیک به حساب می آمد و نه خاور دور. گر چه امروزه منظور از خاورمیانه منطقه ای وسیعتر از آنچه که ماهان در نظر داشت می باشد ولی اهمیت و تأثیرات ژئواستراتژیکی این اصطلاح همچنان باقی است. به همان صورت که در بکارگیری دقیق اصطلاح خاورمیانه و یا خاور نزدیک تفرق آرا وجود دارد میزان قلمرو این حوزه جغرافیایی و کشورهایی که در این محدوده قرارمی گیرند نیز محل اتفاق نیست برای اینکه برخی از کشورها نظیر کشورهای حوزه خلیج فارس و هلال خصیب به اضافه یمن و ترکیه در قلمرو خاورمیانه قرار دارند اتفاق نظر وجود دارد اما کشورهای شمال آفریقا، افغانستان،پاکستان و قبرس پراکنده اما در قلمرو خاورمیانه ملحوظ شده اند. بنابراین مقصود از خاورمیانه همواره متغیر بوده است. عده ای آن را در توصیف جغرافیایی پهناور از شبه قاره هند تا شمال آفریقا به کار برده اند و جمعی خاورمیانه را در توصیف مناقشه عربی- اسرائیلی بکار می برند و عده ای دیگر خلیج فارس و شبه جزیره عرب را بدان متصف می کنند.
در این صفحه تعداد 422 مقاله تخصصی درباره خاورمیانه که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده خاورمیانه
مقالات ISI خاورمیانه (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: خاورمیانه; Kurdistan FI; Kurdistan food industry; SCC; Spearman correlation coefficient; KM; knowledge management; OP; organizational performance; ME; middle east; Knowledge-oriented leadership; Product innovation performance; Knowledge management practices; Iran;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: خاورمیانه; C51; E; Q4; Energy-growth nexus; Oil-exporting Eurasian countries; Middle East; CIS; Panel Cointegration; Panel Granger causality;