آشنایی با موضوع

رشد جمعیت Population growth تغییر در جمعیت گونه‌ای از موجودات در بازه‌ای از زمان است. در سطح جامعه، برای محاسبه رشد جمعیت معمولاً دو عامل طبیعی (موالید و مرگ) را در نظر می‌گیرند، مگر اینکه عامل مهاجرت نقش مهمی در افزایش یا کاهش جمعیت یک منطقه داشته باشد. در این صورت لازم است حجم مهاجرت و موازنه آن را در محاسبات وارد کرد. بهبود بهداشت و درمان عمومی در سراسر جهان به واسطه ی طولانی تر کردن عمر افراد، گردونه ی رشد جمعیت را سریع تر به گردش در می آورد. این افزایش طول عمر به واسطه ی آن که باعث می شود تعداد بیش تری از زنان جوان زنده بمانند و با رسیدن به سن باروری شروع به زاد و ولد کنند موجب رشد باز هم بیش تر جمعیت می شود. این پیشرفت ها سبب می شود جمعیت جهان با آهنگی سریع تر از گذشته دو برابر شود. در سال 1000 میلادی جمعیت انسان ها چنان به آهستگی افزایش می یافت که اگر همان آهنگ رشد جمعیت ادامه پیدا می کرد جمعیت جهان تا 757 سال بعد هم دوبرابر نمی شد. تا سال 1825 زمان دوبرابر شدن جمعیت جهان به حدود 100 سال کاهش یافت. امروزه هر 35 تا 40 سال، جمعیت جهان دوبرابر می شود. ولی آهنگ رشد جمعیت از کشوری به کشور دیگر بسیار فرق می کند. در دولت های صنعتی ثروتمندتر مانند ایالات متحده، کانادا، ژاپن و کشورهای اروپای غربی میانگین رشد جمعیت 0/5 درصد در سال است. آلمان و مجارستان گاه دارای نرخ منفی رشد جمعیت هستند یعنی جمعی آن ها رو به کاهش است. انتظار می رود که جمعیت روسیه تا حدودی در نتیجه شیوع ایدز در آن کشور، طی بیست سال آینده، کاهش یابد. اما در کشورهای در حال توسعه، رشد جمعیت بسیار بالاتر است. بالاترین نرخ رشد جمعیت متعلق به آفریقا و دولت های عرب خلیج فارس است.
در این صفحه تعداد 255 مقاله تخصصی درباره رشد جمعیت که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده رشد جمعیت
مقالات ISI رشد جمعیت (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: رشد جمعیت; Population growth; Urban development; Urban sprawl; Land tenure; Land use change; Drivers; Confidence level analysis; Remote sensing; Interviews;