آشنایی با موضوع

به علفزارهای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری ناحیه مداری، عموماً با درختان و درختچه های پراکنده، به‌صورت تک پایه‌ای یا گروهی، ساوانا یا گرم‌دشت گفته می‌شود. ساوانا معمولاً به زیست بوم علفزار‌های حاره‌ای، که در مناطق وسیعی وجود دارد، اطلاق می‌شود. خود کلمه ساوانا از لغت آراواکی به معنی "سرزمین‌های بی درخت دارای علف‌زار" مشتق شده است. این نوع پوشش با نام‌های مختلفی در مناطق مختلف شناخته می‌شود: در آفریقا ساوانا، در آمریکای شمالی چمن زار، در استرالیا مراتع، و درآسیا استپ. هم چنین به عنوان علف‌زارهای گرمسیری نیز شناخته می‌شود، ساوانا زیست بوم واسطه‌ی بین جنگل‌های بارانی غنی از پوشش گیاهی و بیابان‌های نامساعد است. ساوان منطقه علفزارها با درختان تک و منفرد است که در مجاورت جنگل‌های استوایی واقع شده است. بیشترین وسعت ساوان در قاره آفریقاست. آب و هوای ساوان در تمام طول سال، گرم است و در آن، دو فصل خشک و مرطوب وجود دارد. ساوان از نظر تنوع جانوری بسیار غنی است. در ساوان، علف خواران تنومند چون گورخر، فیل، زرافه و کرگدن فراوان اند و گوشت خواران درنده، چون شیر از این گیاه خواران تغذیه م یکنند. درختان بائوباب از گونه‌های گیاهی مشهور ساوان هستند. حال که صحبت از آب و هوای زیست بوم ساوانا است، می‌توان گفت بارش سالانه ثبت شده 30 تا 50 اینچ (75 تا 125 سانتی متر) است. هر دو فصل مرطوب و فصل خشک در علف‌زار گرمسیری شایع هستند. دمای متوسط در دوره‌های مرطوب وخشک به ترتیب 61 و 91 درجه فارنهایت (16 و 33 درجه سانتی گراد) است.
در این صفحه تعداد 293 مقاله تخصصی درباره ساوانا، گرم‌دشت که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ساوانا، گرم‌دشت (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: ساوانا، گرم‌دشت; PFT; plant functional type; MZ; maize field; MV; marginal vegetation; RA; rangeland; Agricultural disturbance; Agro-ecosystems; Functional groups; Grassland; Savanna; Trait diversity; Vegetation composition;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: ساوانا، گرم‌دشت; Spacing patterns; Clumping; Aggregation; Burning frequency; Tree-tree interactions; Savanna; Moran's I; Spatial statistics; Experimental design; Facilitation-competition; Density effects;