آشنایی با موضوع

تلقیح مصنوعی Artificial Insemination فرآیندی است که در آن اسپرم ها به طور مصنوعی در داخل دستگاه تناسلی خانم ها قرار داده می شود. تلقیح مصنوعی بر حسب محل تلقیح، به 4 گروه تقسیم شده است: 1- تلقیح داخل واژنی 2- تلقیح داخل سرویکس 3- تلقیح داخل رحمی 4- تلقیح داخل توبولی. تلقیح داخل رحمی Intra uterine Inseminationبه اختصار IUI عملی است که شامل قرار دادن اسپرم مرد درون رحم زن برای تسهیل باروری می‌باشد. در این روش درمانی، عملی بر روی تخمک زن انجام نمی‌گیرد بنابراین به عنوان یکی از روش‌های کمک به باروری (ART) در نظر گرفته نمی‌شود. تلقیح داخل رحمی یک روش درمان ناباروری است که اغلب توسط زوج‌هایی که به مدت حداقل یک سال سعی در بچه‌دار شدن داشته‌اند،‌ انتخاب می‌شود. هدف از IUI، افزایش تعداد اسپرم‌هایی است که به لوله‌های فالوپ می‌رسند و به این ترتیب احتمال باروری را بالا می‌برد. برخی از موارد نابارروری که ممکن است پزشک درمان به روش IUI را تجویز کند در زیر آمده است: 1- ناباروری با علت نامشخص 2- آزمایش پس از نزدیکی جنسی یا PCT منفی یا ضعیف 3- تشکیل بافت زخم در دهانۀ رحم 4- غیرطبیعی بودن ترشحات دهانۀ رحم 5- درد شدید هنگام برقراری رابطۀ جنسی 6- مشکل در انزال یا کامل شدن نعوظ مرد 7- بیماری‌های آمیزشی نظیر ایدز یا هپاتیت در هر کدام از زوج‌ها 8- حساسیت زن به مایع منی یا اسپرم مرد. بسیاری از پزشکان زنان را ترغیب می‌کنند که برای تحریک تخمدان‌های خود جهت افزایش تولید تخمک و به منظور بالا بردن شانس بارداری، دارو مصرف کنند. روش IUI عمل ساده‌ای است و حتی می‌تواند در زنانی که برای بهبود تولید تخمک‌های خود دارو مصرف نمی‌کنند نیز به کار رود. در این روش از اولتراسوند برای مانیتور کردن اندازۀ فولیکول‌ها (که در تخمک‌ها رشد می‌کنند) استفاده می‌شود و هورمون HCG برای تحریک آزاد شدن تخمک‌ها از فولیکول‌ها به کار می‌رود. نمونۀ مایع منی نیز برای جدا کردن اسپرم از آن، در آزمایشگاه شستشو داده می‌شود. سپس یک کاتتر برای تزریق مستقیم اسپرم درون رحم به کار می‌رود. این فرآیند، تعداد سلول‌های اسپرم که در رحم قرار می‌گیرند را به مقدار بیشنیه می‌رساند و به این ترتیب احتمال بارداری را افزایش می‌دهد. به کار بردن روش IUI زمان‌بر نیست و حداقل ناراحتی را به دنبال دارد. در مرحلۀ بعد باید منتظر علائم و نشانه‌های بارداری باشید. انجام IUI دردناک نیست اما عبور کاتتر از گردنۀ رحم ممکن است کمی درد و گرفتگی ایجاد کند که البته موقتی بوده و با تمام شدن عمل، برطرف می‌شود. معایب روش IUI: مصرف داروهای باروری تحریک‌کنندۀ تخمدان، احتمال دو یا چندقلوزایی را افزایش می‌دهد و بارداری چندقلو به منزلۀ بارداری پرخطر تلقی می‌شود. اگر از داروهای باروری نظیر کلومیفن‌سیترات برای افزایش تخمک‌گذاری قبل از IUI استفاده شود، شانس بارداری دوقلو حدود ۱۰ درصد و در صورت مصرف گنادوتروپین‌ها این احتمال در حدود ۳۰ درصد است. مصرف گنادوتروپین‌ها احتمال بروز شکل خفیفی از سندرم تحریک بیش از حد تخمدان‌ها ( OHSS) را کمی افزایش می‌دهد. در این سندرم، تخمدان‌ها موقتاً بزرگ می‌شوند و مایع درون آنها به درون شکم نشت می‌کند. این سندرم ممکن است آزاردهنده باشد، اما معمولاً بدون نیاز به درمان به سرعت از بین می‌رود. در موراد بسیار معدودی ممکن است مصرف این داررو باعث بروز شکل شدید این سندرم شود که نیاز به بستری شدن دارد.
در این صفحه تعداد 140 مقاله تخصصی درباره تلقیح داخل رحمی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI تلقیح داخل رحمی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: تلقیح داخل رحمی ; Assisted reproductive technology; in vitro fertilization; intracytoplasmic sperm injection; intrauterine insemination; ovulation induction; type 1 diabetes mellitus;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: تلقیح داخل رحمی ; Cetrorelix; Hormona foliculoestimulante recombinante; Hormona luteoestimulante recombinante; Inseminación intrauterina; Protocolo weekend-free; Estimulación ovárica; Cetrorelix; Recombinant FSH; Recombinant LH; Intrauterine insemination; «Weekend-free