آشنایی با موضوع

خزش ( به انگلیسی: Creep) عبارت است از جاری شدن فلزات و درنتیجه گسیختگی آنها تحت یک تنش و در اثر گذشت زمان می باشد. درجه حرارت در خزش بسیار مؤثر است از این جهت آزمایشات خزش در درجه حرارت بالا انجام می گیرد. هر چه درجه حرارت ذوب فلز بالاتر باشد مقاومت آنها در مقابل خزش بیشتر است. خزش تغییر فرم دائم با گذشت زمان در یک ماده که تحت تنش یا نیروی ثابت قرار دارد، می باشد و این امر در دمای بالا (بیش از دمای تبلور مجدد) اهمیت بیشتری دارد. برای تعیین منحنی خزش مهندسی یک فلز، نیروی ثابتی را به یک نمونه کششی در دمای ثابت اعمال می کنند و کرنش نمونه بر حسب تابعی از زمان تعیین می گردد. در شکل روبرو شماتیک منحنی خزش نشان داده شده است. بررسی تأثیر دما بر مکانیزم های خزش به دلیل آنکه خزش به فرآیند هایی که با گرما فعال می شوند بستگی دارد، بسیار حائز اهمیت است. ساده ترین فرض این است که خزش یک فرآیند منحصراً فعال شده گرمایی است و می توان آن را توسط معادله آرنیوس تشریح کرد. هدف از این آزمایش تعیین حد خزش است یعنی بالاترین تنشی که برای مدت زمان طولانی در یک درجه حرارت معینی می تواند اعمال شود در صورتیکه سرعت خزش از یک مقدار مشخص نکند. منحنی خزش روی دو محور مختصات تغییر طول نسبی وزمان رسم می گردد. چون تنش های وارده در دماهای مختلف بر روی نمونه وارد می شود به آلیاژهای با رفتار خزش در دمای پایین، آلیاژهای با رفتار خزش سرد و آلیاژهای با رفتار خزشی در دماهای بالا، آلیاژهای با دمای خزشی گرم اطلاق می گردد. بررسی ها نشان می دهد که مکانیزم خزشی در تمام فلزات وآلیاژها بر اساس یکی از مکانیزم های گفته شده در زیر تعریف می شود1 – حرکت نابجاییها2 – نفوذ جاهای خالی در داخل دانه 3 - نفوذ جاهای خالی در امتداد دانه. هرگاه فلز با آلیاژ های تحت تنش و دما قرار می گیرد خزش در آن ایجاد می گردد. از آنجا که خزش به فرآیندهایی که با گرما فعال می شوند بستگی دارد، بررسی تأثیر دما بر مکانیزم های خزش بسیار مهم است. ساده ترین فرض این است که خزش یک فرآیند منحصراً فعال شده گرمایی است و می توان آن را توسط معادله آرنیوس تشریح کرد. شرایط ترمودینامیکی و مشخصه‌های سینتیکی تأثیر بسیار زیادی بر روی ریزساختار ماده دارند، به عنوان مثال پدیده نفوذ رابطه مستقیمی با دما دارد و این خود تأثیراتی روی خواص مکانیکی مواد و پدیده خزش می‌گذارد. پدیده خزش در سرامیک‌ها بسیار مهم‌تر از فلزات است، چرا که کاربردهای دما بالا در سرامیک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. نقش مکانیزم‌های نفوذی خزش در سرامیک‌ها بسیار پیچیده‌تر از فلزات می‌باشد، چون عمدتاً پدیده نفوذ در سرامیک‌ها پیچیده‌تر است. نیاز به خنثی بودن بار نفوذی مختلف برای کاتیون‌ها و آنیون‌ها در این پیچیدگی سهیم‌اند. به طور کلی دو روش معمول برای اندازه‌گیری خزش وجود دارد. که نتایج این آزمایش‌ها به صورت نمودارهای کرنش برحسب زمان در میزان تنش ثابت بیان می‌گردد. دو روش معمول، روش‌های تنش ثابت و بار ثابت است. در روش بار ثابت (Contant Load) میزان نیروی وارده به جسم عددی ثابت است و بنابراین با کاهش سطح مقطع جسم، میزان تنش در مقطع جسم افزایش می‌یابد. در روش تنش ثابت میزان نیروی وارده طوری تغییر می‌کند که همواره در مقطع جسم حتی با کاهش سطح مقطع تنش ثابت بماند. تست‌های خزش به دلیل زمان گیر بودن، ممکن است تا ماه‌ها به طول انجامد.
در این صفحه تعداد 3217 مقاله تخصصی درباره خزش که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI خزش (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: خزش; Latex; Nanoparticles; Creep; Fracture; Viscoelasticity; Composites; Nanocomposite; Nanofiller; Calcium carbonate; Plasticizer; Weibull statistics; Critical pigment volume concentration (CPVC);