آشنایی با موضوع

زمین در طول زمان به آهستگی در معرض تخریب قرار می‌گیرد و چه بسا کوههایی که در زمین وجود داشته‌اند، ولی امروزه از روی خشکیهای زمین شده‌اند. پستیها و بلندیها و عوارض گوناگون سطح زمین نتیجه عمل متقابل دو دسته از فرآیندها است که یک دسته از آنها در خارج زمین و دسته دیگر در داخل زمین فعالیت دارند. به زبان دیگر، فرآیندهای بیرونی و درونی زمین عهده دار ایجاد عوارض و تغییرات متنوع سطح هستند. فرآیندهای بیرونی از یک طرف موجب متلاشی شدن، ساییدن، حل کردن و به حرکت در آوردن سنگهای زمین می‌شوند. این اعمال که بطور کلی فرسایش نامیده می‌شوند، باعث تخریب برجستگیها و کاستن از ارتفاعات سطح زمین می‌شوند. از طرف دیگر مواد فرسایش یافته یا مسقیما بر اثر نیروی گرانش یا بوسیله عوامل مختلف طبیعی مانند رودخانه‌ها، آبهای زیر زمین، باد و یخچال حمل می‌شوند و در فرورفتگی ها سطح زمین، مانند دریاها، دریاچه‌ها و نقاط پست خشکیها بر جای گذاشته می‌شوند. به این عمل رسوبگذاری می‌گویند. علاوه بر فرایندهای بیرونی، فرایندهای دیگری که منشا آنها داخل زمین است، در ایجاد شکلهای متنوع سطح زمین دخالت دارند. فرایندهای درونی زمین از قبیل تشکیل رشته کوهها (کوهزایی)، عقب نشینی و پایین رفتن سطح آب دریاها (خشکی زایی)، بالا آمدن و نفوذ توده‌های آذرین و آتشفشانی، دایما در جهت مخالف فرایندهای بیرونی زمین عمل می‌کنند.
در این صفحه تعداد 491 مقاله تخصصی درباره فرآیندهای زمین شناسی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI فرآیندهای زمین شناسی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.