آشنایی با موضوع

یخچال طبیعی Glacier توده ای یخ است که بر اثر نیروی گرانش از نواحی بلند کوهستانی یا در نواحی قطبی شمالی و جنوبی زمین، که دارای هوای بسیار سردی هستند، به آرامی جریان پیدا می‌کند. اگر مشتی برف به محکمی در دست فشرده شود، برف به یخ تبدیل می شود. این همان رویدادی است که پس از بارش برف، در دره های مرتفع کوهستانی رخ می دهد. برف در کف دره، بر اثر فشار برف های بالایی فشرده و به یخ تبدیل می شود. طبقه‌بندی یخچال‌های طبیعی: یخچال‌های طبیعی جهان، به 4 دسته اصلی طبقه‌بندی می‌شوند که یخچال‌های دره‌ای و کوهپایه‌ای و یخ‌ پهنه‌ها و یخچال‌های قاره‌ای را شامل می‌شود: 1- یخچال کوهپایه‌ای: هنگامی تشکیل می‌شوند که دو یا تعداد بیشتری یخچال دره‌ای، از دره‌های خود خارج شده و با پیوستن به یکدیگر، یخ های متحرک بزرگی را در دشت های پایینی بوجود می‌آورند. 2- یخ پهنه‌ها: توده‌های پهناور و کومه مانندی از یخ هستند که تحت تاثیر وزن خود، ‌سریعا گسترش می‌یابند. 3- یخچال قاره‌ای: معمولاً در مورد صفحات یخی بزرگ به کار می‌رود که کوهستان ها و دشت های تشکیل‌دهنده‌ بخش بزرگی از یک قاره را، مانند صفحات بزرگ و یخی گرینلند و قطب جنوب می‌پوشانند. 4- یخچال دره‌ای: رودهای یخ زده‌ای هستند که در دره‌های مناطق کوهستانی جریان دارند. پهنا، عمق و طول این رودها نیز مانند رودهای حاصل از آب های جاری متفاوت است. حرکت یخچال ها: در مناطقی که درجه حرارت متوسط سالیانه در حدود صفر درجه است اکثرا مقداری برف برروی زمین باقی می‌ماند که هر ساله به مقدار آن اضافه می‌شود. وقتی ضخامت این توده زیاد باشد در اثر وزون خودش به طرف پایین شروع به حرکت کرده و در نتیجه یخچال‌های طبیعی را تشکیل می‌دهد. سرعت حرکت یخچال‌ها متفاوت بوده و به عواملی چون شیب دره یخچالی، ضخامت توده یخ، صاف بوده دیواره ها و بستر دره و بالاخره به مقدار آب موجود در یخ بستگی دارد. اندازه گیری هایی که درباره سرعت حرکت یخچال های به عمل آمده است، نشان می‌دهد که یخچال‌ها بطور متوسط بین 30 سانتیمتر تا 1 متر در روز تغییر مکان می دهند. فرسایش یخچالی: قدرت حمل مواد بوسیله یخچال‌ها بسیار زیاد می‌باشد و می توانند قطعات بسیار بزرگ را تا مسافت‌های طولانی حمل نمایند. در نتیجه موقعی که یخچال به حرکت در می‌آید سنگ های کف و بستر و دیواره های یخچال را با خود حمل کرده و همچنین باعث ساییدگی، خراش و صیقلی شدن آنها می شود. این عمل فرسایش بوسیله یخچال ها را Earation می‌نامند.
در این صفحه تعداد 187 مقاله تخصصی درباره یخچال طبیعی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI یخچال طبیعی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: یخچال طبیعی; Glacier; Velocity estimation; Intensity tracking; SAR; Fluid dynamics; Physics; Navier‐Stokes; Finite elements; Data assimilation; PDE constrained optimization; Spatial regularization; Segmentation; Delineation; Skeleton;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: یخچال طبیعی; Glacier; Bedrock topography; Shallow ice approximation; Shape optimization; Optimal control; Sensitivity analysis; Shape derivative; Quasi-Newton; Tikhonov regularization;