آشنایی با موضوع

هافنیم عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی دارای نشان Hf و عدد اتمی 72 می باشد. هافنیم که فلزی انتقالی، خاکستری رنگ، چهار ظرفیتی و جزو عناصر واسطه بوده و از نظر شیمیایی شبیه زیرکونیم است. این عنصر در آلیاژهای تنگستن موجود در الکترودها و افروزه های لامپ مورد استفاده قرارگرفته و نیز در میله های کنترل اتمی بعنوان جذب کننده نوترون عمل می کند. هافنیم در سال 1923 توسط درک کوستر و جورج هوسی در دانمارک کشف شد. نام این عنصر از کلمه ی لاتین هافنیا به معنی کپنهاگ گرفته شده است. خیلی سال قبل از کشف هافنیم تصور می شد که این عنصر در مواد معدنی زیرکونیم دار به وفور وجود دارد. عاقبت این عنصر از زیرکون (کانی زیرکونیم) که از نروژ آورده شده بود، با استفاده از آنالیز طیف سنجی اشعه X، به دست آمد. این عنصر به بزرگداشت شهری که در آن کشف شده بود، نامگذاری شد. اکثر کانی های زیرکونیم در حدود %3-1 هافنیم دارد و شباهت شیمیایی آن هاست که جدایش را سخت می کند. این دو عنصر از طریق تکرار تبلور مجدد فلورایدهای دوبل آمونیم و یا پتاسیم از یکدیگر جدا می شوند. کاربردها: به علت توانایی هافنیم در جذب نوترون،خصوصیات مکانیکی بسیار خوب آن و ویژگی مقاومت استثنایی آن در برابر فرسودگی از این عنصر در ساخت میله های کنترل اتمی نظیر آنچه در زیردریائی های اتمی وجود دارد استفاده می شود ( واکنش سنجی جذب حرارتی نوترون آن نزدیک به 600 برابر زیرکونیم است).
در این صفحه تعداد 338 مقاله تخصصی درباره هافنیم که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI هافنیم (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: هافنیم; AAS; atomic absorption spectrometry; Ag; silver; Al; aluminium; As; arsenic; Au; gold; Ba; barium; Be; beryllium; BS; beginning of the shift; Cd; cadmium; Ce; caesium; Co; cobalt; Cr; chromium; creat.; creatinine; Cu; copper; ES; end of the shift; Fe; iro
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: هافنیم; Coupons; crowns; flexural strength; low-temperature degradation; scanning electron microscopy; zirconia; A; Aged samples; Arg; Argen HT; Bru; BruxZir; CS; Crown strength; DDB; DDBioZX2; EDS; Energy-dispersive spectroscopy; FS; Flexural strength; HF; Hafni