آشنایی با موضوع

فرآیند نورد (Rolling) یکی از بهترین و کاربردی ترین روش های شکل دادن است و آن عبارت از تغییر شکل پلاستیک ماده از طریق عبور بین غلتک ها می باشد. انواع محصولات از قبیل تیرآهن و نبشی با مقاطع مختلف به وسیله این فرآیند تولید می شوند. معمولاً این روش با فرآیند فورجینگ در رقابت بوده و برتری هر کدام بستگی به پیشرفته تر بودن تکنولوژی آن دارد. ولی به طور کلی از نظر حجم و کمیت تولیدات، فرآیند نورد در مقام اول پروسه های شکل دادن فلزات قرار دارد. از دستگاه‌های نورد به‌ طور بسیار گسترده‌ ای برای گرم‌ کاری و سردکاری بسیاری از فلزات و آلیاژها، در اندازه‌ های بسیار متنوع استفاده می‌شود. برخی از شمش‌ هایی که به تولید ورق فولادی اختصاص داده شده‌ اند ممکن است 20 تن یا بیشتر وزن و حداقل 0. 3m ضخامت داشته باشند. یک کارخانه نورد ممکن است به تنهایی در هر هفته 50000 تن تختال فولادی با پهنای تا حدود 1. 8m تولید کند. نیز آلومینیوم را می‌توان به‌ صورت نوار ورق‌ هایی به پهنای 4m نورد کرد و از طرف دیگر، ورق‌ های بسیار نازک آلومینیومی را می‌توان با ضخامتی حدود 0. 025mm تولید نمود. فرآیند تغییر شکل شمش، که در آن تغییر شکل با عبور از بین غلتکهای درحال چرخش و تبدیل به مقطع مورد نظر صورت می گیرد را نورد می نامند. فرآیند نورد به دو صورت سرد و گرم صورت می گیرد که تفاوت عمده آن در درجه حرارت فلـز نورد شونده می باشد. کارگاههای نورد کارخانه ذوب آهن همگی از نوع نورد گرم است. فرآیند نورد عموما به چهار دسته تقسیم می شود: 1. نورد طولی: فرآیند نورد طولی عموماً برای ورق ها به کار می رود. در این فرآیند پهنای ورق خیلی بیشتر از ضخامت آن است و حالت کرنش دو بعدی وجود دارد. در نتیجه پهنا پس از عملیات نورد تغییر نمی کند. چرخش دو غلتک که یکی در جهت ساعتگرد ( غلتک پایینی ) و دیگری در جهت پاد ساعتگرد ( غلتک بالایی ) حرکت می کند، تغییر شکل ورقی را که از میان آنها عبور داده می شود ایجاد می کند. نیرویی که باعث کاهش ضخامت ورق می شود از طریق همین غلتک ها تأمین می گردد. مشخصه این نوع نورد آن است که محور غلتک ها عمود بر جهت حرکت قطعه کار است. 2. نورد عرضی: در این فرآیند، محور غلتک ها همسو یا به عبارتی موازی جهت حرکت قطعه کار است. 3. نورد پیچی: در این نوع نورد، محور غلتک ها با هم موازی نیستند و به قطعه کار یک حرکت حلزونی داده می شود. عموماً این فرآیند جهت نورد لوله استفاده می گردد. 4. نورد متقاطع: در این فرآیند، غلتک ها عمود بر جهت قطعه کار هستند. روی غلتک ها شیارهایی ایجاد می شود که قطعه در جریان حرکت خود از بین این شیارها، علاوه بر اینکه کاهش در سطح مقطع دارد، شکل خاصی نیز روی مقطع قطعه کار اعمال می شود. مثلاً در نورد ورق، ورودی و خروجی هر دو ورق هستند و فقط مقطع کاهش یافته ولی در اینجا اینگونه نیست و به عنوان مثال یک مقطع مربع شکل می تواند به یک مقطع ناودانی تبدیل شود. همچنین فرآیند نورد از حیث دمای عملیات به دو گروه نورد سرد و نورد گرم تقسیم می گردد. در نورد گرم قابلیت تغییر شکل خیلی بالاست. از آنجا که در اثر تبلورمجدد، استحکام تسلیم به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد، لذا نیروی لازم برای فرآیند نورد قطعات بزرگ در فرآیند نورد گرم افت محسوسی دارد. در نورد سرد یک سطح تمام شده مطلوب حاصل می شود. این عملیات عمدتاً برای فرآیند تغییر شکل نهایی استفاده می گردد.
در این صفحه تعداد 552 مقاله تخصصی درباره فرآیند نورد که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI فرآیند نورد (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: فرآیند نورد; Microfluidics; Platelet; Transport; Rolling; Method of characteristics; EFS; Etablissement Français du Sang; PBS; phosphate buffer saline; PDMS; polydimethylsiloxane; PFA; paraformaldehyde; SID; shear-induced diffusion; vWF; von Willebrand factor;