آشنایی با موضوع

تولوئن (Toluene) از هیدروکربن های آروماتیک است و به مقدار زیادی در قطران زغال سنگ یافت می شود. مایعی بی رنگ و آتش گیری است و به عنوان حلال در صنایع مختلفی چون رنگ و رزین کاربرد دارد. این محصول از واکنش یدید متیل با بنزن و آلومینیوم کلراید می توان آن را در شرایط آزمایشگاهی تولید کرد. تولوئن، مایعی صاف و نامحلول در آب با بویی شبیه بوی تینرهای رنگ معمولی است. بر اساس مدت زمان تماس این ماده با پوست و چشم، باعث تحریکات خفیف یا شدید چشمی و پوستی می شود. تاثیر اصلی تنفس این ماده بر روی سیستم اعصاب مرکزی می باشد. روش تولید تولوئن در شرایط آزمایشگاهی به طور خلاصه به شرح زیر است: در داخل یک لوله آزمایش بزرگ و مقاوم، 2ml از مایع بنزن را با چند قطره از یدید متیل ( CH3I ) و 0. 4گرم آلومینیوم کلراید (AlCl3 ) پودری شکل به آرامی حرارت دهید تا هنگامی که کاغذ تورنسل مرطوب شده در بالای لوله آزمایش، از رنگ آبی به سرخ تبدیل شده و پایان واکنش را مشخص نماید. بااکسایش تولوئن توسط یک اکسنده قوی نظیر پرمنگنات پتاسیم میتوانیم به یکی از مشتقات تولوئن(بنزن) به نام بنزوئیک اسید دست یافت. بنزوئیک اسید جامدی سفید رنگ با بلورهای سوزنی شکل است که خاصیت ضد کپک داشته و به همین دلیل در صنعت سوسیس و کالباس سازی از آن استفاده میشود. کلیه مشتقات بنزن کم و بیش سرطانزا هستند. تولوئن از گروه ترکیبات آروماتیک است و به عنوان یک مادهی اولیه و همچنین حلال شیمیایی کاربرد دارد. کاربردهای دیگر آن عبارتست از حلال رنگ، تینر رنگ، درزگیر سیلیکونی، واکنشگر شیمیایی، پلاستیک، جوهر چاپ، چسب، لاک و ضدعفونی کننده و گندزدا. همچنین میتوان از آن برای ساخت فوم و TNT استفاده نمود. نکته جالب دو مورد تولوئن کاربرد آن به عنوان دارویی استنشاقی برای زدودن سموم میباشد. سمیت تولوئن در مقایسه با بنزن بسیار کمتر است. هرچند غلظت بسیار بالایی لازم است تا تنفس تولوئن منجر به مرگ شود، اما غلظتهای کمتر آن به راحتی بر روی سیستم عصبی تأثیر میگذارند. غلظتهای کم تا متوسط تولوئن، سب خستگی، سرگیجه، ضعف، رفتار نامتعادل، نقصان حافظه، بیخوابی، کماشتهایی، و کم شدن دید و شنوایی میگردد. این حالات با از بین رفتن حضور تولوئن، کم میشوند. تولوئن ممکن است بر کلیه اثر نامطلوب بگذارد. تولوئن نه تنها از طریق استنشاق بخارش میتواند به بدن انسان وارد شود، بلکه از خاکهای آلوده شده هم این امکان وجود دارد؛ چرا که در این حالت، امکان تماس مستقیم انسان با خاک، نوشیدن آب زیرزمینی آلوده و تبخیر از خاک وجود دارد. با توجه به سرطانزا بودن بنزن، هم اکنون از تولوئن که خواصی شبیه به بنزن دارد، به عنوان جانشین استفاده میشود. موارد مصرف: به عنوان حلال در صنایع مختلفی چون رنگ و رزین کاربرد دارد.
در این صفحه تعداد 1611 مقاله تخصصی درباره تولوئن که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI تولوئن (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: تولوئن; AK; Audiogenic Kindling; cm; Centimeters; cSI; Categorized Brainstem Severity Index; EEG; Electroencephalogram; LI; Limbic Index; NMDA; N-Methyl-d-Aspartate; PRE; Periods before acoustic stimuli, with duration of 01 min; POST; Periods after acoustic stim
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: تولوئن; MOF; metal-organic framework; PCP; porous coordination polymer; PSA; pressure swing adsorption; TSA; temperature swing adsorption; VSA; vacuum swing adsorption; EPA; United States Environmental Protection Agency; EEA; European Environment Agency; SMB; s