آشنایی با موضوع

فونون Phonon یک کوانتوم انرژی است. به برانگیزش گردآمدی اتم‌ها در یک ساختار بلوری فونون می‌گویند. یا به بیانی ساده‌تر، نوسان های هماهنگ همه‌ی‌ِ اتم‌ها در یک ساختار بلوری را فونون می‌گویند. در فیزیک کوانتومی برای بیان این نوسان‌ اتم ها در شبکه بلور از مفهوم شبه ذره بهره می‌جویند که فونون نام دارد. همان گونه که فوتون ها بوسیله اتم های جسم سیاه آفریده یا جذب می‌شوند، فونون ها نیز بوسیله نوسانگرهای شبکه‌ای کوانتیده، با تغییر دادن حالت های کوانتومی آنها، آفریده یا جذب می‌شوند. فونون ها نمایشگر گنجایش انرژی گرمایی شبکه بلورین هستند. دبای فیزیکدان و شیمیدان هلندی سرانجام ثابت کرد که یک گاز فونون دارای همان رفتار آماری است که یک گاز فونون یا سیستمی از نوسان کننده‌های هماهنگ در تعادل گرمایی دارد، به گونه‌ای که انرژی میانگین هر موج ایستا همان مقدار انرژی میانگین حاصل از رابطه انیشتین است. به عبارت دیگر فونون با موج صوتی همان رابطه‌ای را دارد که فوتون با موج نوری دارد. فونون‌ها را اغلب به عنوان "شبه ذرات" معرفی می‌کنند و بنابراین فونون یک جسم فیزیکی نبوده بلکه به عنوان یک مفهوم فیزیکی قابل بررسی است. فونون ها مثل ذرات مستقل رفتار نمی‌کنند بلکه با سایر فونون‌ها درون ماده برهم کنش می کنند. این برهم‌کنش گروه‌های فونونی ایجاد می‌کند که منجر به زنجیره‌ی فونونی می‌شود. یک فونون قادر است انرژی خود را به فونون کناری در زنجیره منتقل کند. درک رفتار فونون‌ها کلید ساخت مواد رسانا یا نارسانای جدید است. با مطالعه رفتار فونون ها و اندرکنش های مربوطه، می‌توان قطعات الکترونیکی و اپتیکی جدیدی ساخت که از جمله آن‌ها می‌توان سیزر را نام برد.
در این صفحه تعداد 141 مقاله تخصصی درباره فنون که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI فنون (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.