آشنایی با موضوع

کاربن Carbene در علم شیمی به ترکیباتی گفته می شود که از یک اتم خنثی کربن با دو الکترون به اشتراک گذاشته نشده، تشکیل شده باشد. فرمول کلی این ترکیبات به صورت R-(C: )-R' یا C=R: می باشد. کاربن ها به فرم یکتایی(Singlet) و سه تایی (Triplet) وجود دارند. 1- کاربن Singlet (یکتایی): در این ساختار دو الکترون غیر پیوندی می توانند به صورت جفت در یک اربیتال قرار گیرند و یک اربیتالP نیز خالی است. بدیهی است که در این حالت، اسپین ها در جهت مخالف یکدیگر هستند. هیبرید کربن Sp2 می باشد و ساختار خمیده دارد. کاربن یکتایی خصلت دوگانه دارد. این گونه به دلیل دارا بودن جفت الکترون غیر پیوندی خصلت هسته دوستی و به دلیل دارا بوده اربیتال خالی خصلت الکترون دوستی می باشد. 2- کاربن Triplet (سه تایی): در این ساختار، دو الکترون، دو اربیتال مختلف را با اسپین یکسان اشغال می کنند. هیبرید کربن Sp و ساختار خطی می باشد و بیشتر خصلت رادیکالی دارد. کاربن سه تایی نسبت به کاربن یکتایی پایدارتر می‌باشد غالباً در زمان متولد شدن کاربن‌ها به فرم یکتایی وجود دارند و اگر به آن‌ها زمان داده شود به فرم پایدارتر (سه تایی) تبدیل می‌شودند از این رو زمانی که واکنش در محیط مایع انجام می‌شود چون فواصل بین مولکول‌ها بسیار کم است کاربن فرصت تبدیل شدن به فرم سه تایی را نخواهد داشت و به فرم یکتایی عمل می‌کند و اگر واکنش در محیط گازی انجام شود چون فاصله بین مولکول‌ها زیاد می‌باشد بنابراین کاربن فرصت تبدیل شدن به فرم پایدارتر را دارد و خود را به صورت سه تایی در می‌آورد. نکته دیگری که در مورد کاربن‌ها دارای اهمیت می‌باشد این است که کاربن‌های یکتایی به صورت فضاویژه(یک محصول 100 درصد تولید می‌شود) در واکنش‌های شیمیایی شرکت می‌کنند در حالی که کاربن‌های سه تایی به صورت فضاگزین(دو محصول تولید می‌شود ولی یکی از محصولات، محصول اصلی می‌باشد) عمل می‌کنند. کاربن‌ها از دیازومتان در حضور حرارت یا در معرض نور به دست می ایند و این واکنش در حضور مس کاتالیز می‌شود. کاربن‏ها یکی از مهم‏ترین حدواسط‏های شیمی‏آلی هستند که در سال های اخیر کاربردهای فراوانی به عنوان ارگانوکاتالیزور در واکنش‏های تشکیل پیوند کربن-کربن پیدا کرده‏اند. با توجه به تولید روزافزون انواع کاربن‏های پایدار و افزایش کاربردهای آنان، بررسی محاسباتی و پیش‏بینی خواص این حدواسط‏ها دارای اهمیت خاصی است. با استفاده از روش‏های محاسباتی می‏توان خصلت کاتالیزوری انواع کاربن ها را با هم مقایسه کرد و پیش بینی نمود که کدام کاربن می‏تواند محصولی با درصد انانتیومری بالاتر تولید کند.
در این صفحه تعداد 281 مقاله تخصصی درباره کاربن که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI کاربن (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: کاربن; Chemoselectivity; CH insertion; Diazosulfonamide; Carbene; Benzo-γ-sultam; LLLWQBNURSLJNE-UHFFFAOYSA-N; NFXQVXOBSXITQS-UHFFFAOYSA-N; CGZZFQIUJIXQGO-UHFFFAOYSA-N; HUIBIPKTBZUIDL-UHFFFAOYSA-N; WMXVSYXCAWRGQF-UHFFFAOYSA-N; RYEUZPSCCSOCNR-UHFFFAOYSA-N; VLLBU